2022-09-21 13:00Persbericht

Nieuw: Leica Q2 "Dawn" limited edition in samenwerking met Seal

Leica Q2 Dawn by Seal

Transcontinenta BV, onthult als distributeur van Leica in Nederland, de Leica Q2 “Dawn” limited edition, die ontworpen is door zanger, Grammy winnaar en fotograaf Seal. Deze speciale editie is een eerbetoon aan de soulvolle teksten van Seal’s nummers en viert de menselijke connectie in de fotografische kunst.

De Leica Q2 "Dawn" by Seal werpt een licht op het onderwerp van een foto en geeft tegelijkertijd een uniek perspectief op de kunstenaar achter de camera. De Leica Q2 “Dawn” is bekleed met een prachtige Japanse handgeweven stof die ervoor zorgt dat elk van de 500 camera’s uniek is. Deze stof is geïnspireerd op de gouden gloed en de dans tussen licht en schaduw van zonsopkomst. De gelimiteerde set wordt versterkt door een exclusieve sjaal met Seal’s handgeschreven songteksten.

De details van de Leica Q2 "Dawn" by Seal limited edition

De Japanse term “komorebi” is de inspiratie achter de bekleding van deze speciale editie. Komorebi beschrijft de transparantie en het samenspel van licht wanneer zonlicht door het bladerdek valt. De bekleding, die vervaardigd is door het Japanse merk Hosoo, is een nieuwe mijlpaal in de kunst van het weven. Het innovatieve proces maakt gebruik van zwart draad (93% polyester) en goud gekleurd Japans papier (7% Washi).

Seal’s fotografie is in lijn met zijn muziek en schijnt een licht op de schoonheid en menselijkheid van een moment. Dit gevoel stond centraal in de esthetische filosofie van deze speciale editie. De gelimiteerde sjaal die onderdeel uitmaakt van de Q2 “Dawn” set is ontworpen door multimedia kunstenares Annina Roescheisen, die de teksten van Seal interpreteerde door middel van gouden elementen op een zwarte achtergrond. Dit illustreert de impact van het licht dat door de duisternis heen komt. De sjaal is ontwikkeld door het fashion label rag & bone uit New York en geproduceerd in Italië. Een witte variant van de sjaal, die los beschikbaar zal zijn, wordt verkrijgbaar bij de Leica Stores.

De set komt met een unieke riem waar de handgeschreven songtekst op staat: ‘you became the light on the dark side of me’ uit “Kiss from a Rose”. Naast de unieke bekleding heeft de Q2 “Dawn” camera een zwart Leica logo, een gegraveerde handtekening van Seal en het editienummer. De camera wordt geïntroduceerd tijdens de opening van Seal’s foto-expositie in de Leica Store Gallery in Los Angeles.

De mensen achter de Leica Q2 "Dawn" by Seal limited edition

Seal
De Grammy Award winnende, multi-platinum zanger en songwriter Seal (Sealhenry Olusegun Olumide Adeola Samuel) startte zijn carrière begin jaren ‘90 in Londen en staat sindsdien in de spotlight. Naast dat hij beroemd is vanwege zijn hits met cult-status, is hij ook bekend vanwege zijn tweede passie: fotografie. Hij heeft altijd een camera bij zich en legt momenten vast die hem raken, net zoals de momenten die hij in zijn teksten vastlegt. Zijn Leica camera is zijn vaste metgezel. Als enthousiast Leica fotograaf, met een oog voor emotionele en ontroerende beelden, staat hij net zo bekend om zijn fotografie, als om zijn muziek.

Annina Roescheisen
De multimedia kunstenares Annina Roescheisen werkt met de effecten en symboliek van kleur en hoe deze in staat zijn menselijke emotie op te wekken. Daarbij houdt ze zich bezig met onderwerpen als het zelf en de ander, de binnen- en buitenwereld, het zichtbare en het onzichtbare, dromen en werkelijkheid. Haar oeuvre bestrijkt een breed terrein van video, schetsen en schilderen tot installaties en voorstellingen. De werken van Roescheisen worden wereldwijd tentoongesteld in galeries en instituten. In het kader van liefdadigheid heeft ze talrijke stukken geschonken aan liefdadigheidsveilingen, onder meer voor de stichtingen Leonardo di Caprio en Womanity.

rag & bone
Rag & bone, opgericht in 2002, is een bedrijf met een duidelijke visie: om op traditionele manier kleding van de hoogste kwaliteit te produceren. Deze basisprincipes vormen zowel de filosofie als de succesfactor van het bedrijf dat al talrijke awards in de mode-industrie heeft gewonnen. Rag & bone is een lifestyle merk met collecties heren- en dameskleding, schoenen en accessoires. Alle items hebben altijd een typische New York City charme, en worden over de hele verkocht in high-end boutiques en exclusieve warenhuizen.

Specificaties

De technische specificaties van de Leica Q2 “Dawn” zijn gelijk aan de reguliere Leica Q2. Deze heeft een 47.3 megapixel full-frame sensor en het lichtsterke Leica Summilux 28 f/1.7 ASPH. objectief met autofocus. De sensor van de Leica Q2 biedt een dynamisch bereik van 14 stops (bij ISO 100) en een kleurendiepte van 14 bits. De camera kan in zowel DNG als JPEG-formaat fotograferen, biedt 4K videoresolutie bij 30 of 24 beelden per seconde (fps), Cinema 4K met 24 fps en full HD opnamen tot 120 fps. Met de digitale zoomfunctie kunnen fotografen de brandpuntsafstand veranderen van 28mm (47.3 mp) naar 35mm (30 mp), 50mm (15 mp) en 75mm (7 mp). Dankzij de kwaliteit van het objectief zijn ook de opnamen die met een beeldhoek van 75mm gemaakt zijn nog vol detail en contrastrijk.

Prijs en beschikbaarheid

De Leica Q2 “Dawn” by Seal editie is gelimiteerd tot 500 stuks en zal exclusief verkrijgbaar zijn in de Leica Store Amsterdam en Leica Store Lisse vanaf deze week voor een adviesverkoopprijs van € 6.350,00 inclusief btw. De witte variant van de unieke sjaal zal daar ook te verkrijgen zijn.

Onderwerpen: Photo

Over Transcontinenta B.V.

Transcontinenta BV is een value-added distributeur voor Nederland, België en Luxemburg en maakt als dochteronderneming deel uit van de Transcontinenta Group, gevestigd in Nieuw-Vennep, Nederland, nabij de luchthaven Schiphol. De Transcontinenta Group is een particuliere onderneming die oorspronkelijk in 1992 in Nederland is opgericht met eigen vestigingen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Met passie distribueren wij bekende merken op het gebied van foto, video, sport optics en mobiele connectiviteit. Het brede scala aan merken en producten dat wij vertegenwoordigen, stelt ons in staat ze in een groot aantal markten te positioneren. Van de beginnende amateur, professionele fotostudio tot musea en overheid.

Rob van Keulen
NEWSROOM MANAGER