2022-08-18 13:00Persbericht

Introductie Leica D-Lux 7 “A BATHING APE® X STASH” Limited Edition

Leica D-Lux 7 “A BATHING APE® X STASH” Limited Edition

Nieuw-Vennep, 18 agustus 2022. Transcontinenta BV, de distributeur van Leica in Nederland, kondigt de introductie van de Leica D-Lux 7 “A BATHING APE® x STASH” Limited Edition aan. In deze limited editie van de Leica D-Lux 7 komen drie straatcultuur iconen samen: de karakteristieke camouflage look van het streetwear merk BAPE® uit Tokyo, het design door STASH, een pionier uit de New York graffiti scene en een camera waarmee straatcultuur op aangrijpende en emotionele wijze kan worden vastgelegd.

Straatfotografie is de kunst van het vastleggen van alledaagse momenten op een natuurlijke en diepzinnige manier. Het is een zeer intieme vorm van rapportage fotografie die nauw verbonden is met het merk Leica. Straatfotografie houdt de maatschappij een spiegel voor - of het nu vanuit een humoristisch, diepzinnig of kritisch perspectief is. Dit fotografische genre deelt deze eigenschap met twee andere kunstvormen die de stedelijke tijdgeest vastleggen: streetwear en street-art.

Leica heeft nu deze drie creatieve groepen samengebracht in een zeer speciale editie van hun compact camera: De Leica D-Lux 7 “A BATHING APE® x STASH”. Deze camera is beschikbaar in een zwarte uitvoering, welke door de Leica Stores wereldwijd verkocht zal worden, en een zilveren versie die exclusief bij A BATHING APE® beschikbaar zal zijn. Deze limited edition bevat de kenmerkende ABC CAMO look van het streetwear label BAPE® en het APE HEAD logo van dit merk. Daarnaast is deze editie voorzien van de kenmerkende graffiti tag van de Amerikaanse graffiti artist STASH.

Het streetwear label BAPE® (A BATHING APE®) belichaamt de energie van een jonge generatie en brengt Tokyo’s urban street style naar de rest van de wereld met hun eigentijdse designs. Van de Aziatische metropool gaan we naar New York, waar pionier en street-art legende STASH (aka Josh Franklin) de weg vrij heeft gemaakt voor een nieuw genre, door zijn creaties vanuit de anonimiteit van de metrotunnels naar het grote publieke te brengen. De creatieve energie uit Tokyo en New York zijn door Leica samengebracht in een unieke limited edition compact camera. Fotografie is altijd al gebruikt om zowel street-art als fashion te documenteren. De Leica D-Lux 7 “A BATHING APE® x STASH” is een tastbaar gevolg van deze sterke connectie.

“Toen ik begin jaren tachtig met graffiti begon, bestond de term 'street-art' nog niet. Pas later, toen we letterlijk uit de tunnels en treinstations tevoorschijn kwamen, werden we veel zichtbaarder. Het documenteren van mijn kunst via fotografie is altijd een deel van mijn creativiteit geweest. Met de komst van digitale camera's kreeg ik mijn eerste Leica," herinnert STASH zich, die veel parallellen tussen de drie kunstvormen ziet. "Ze zijn namelijk visueel, gebaseerd op kleur, vorm én expressieve vrijheid. Ik denk dat deze specifieke kunstvormen sterk door de jeugd gedreven worden. Er zit zoveel creativiteit tussen dat het ene genre de ander voedt om zo een compleet verhaal te vertellen.”

Om de lancering van deze limited edition te vieren, zal er bovendien een expositie, met een selectie van STASH zijn fotografie, in de Leica Store Los Angeles plaatsvinden.

Beschikbaarheid en prjs

De Leica D-Lux 7 “A BATHING APE® x STASH” Limited Edition, Black is vanaf nu in Nederland  exclusief verkrijgbaar bij de Leica Store Amsterdam en Leica Store Lisse voor een adviesverkoopprijs van €1.990,- inclusief btw.

Over A BATHING APE®

Gelegen in het hart van Tokyo, één van de belangrijkste mode hubs van de wereld, streeft Nowhere Co, Ltd. ernaar de Japanse modecultuur met de wereld te delen. Sinds de oprichting van het merk in 1993, is het al meer dan 28 jaar een symbool van de straatmode. Tot nu toe heeft het echt iconische design items, originele patronen en karakters zoals "APE HEAD", "BAPE® CAMO", "BAPE STA™", "SHARK HOODIE" en "BABY MILO®" geproduceerd. Het merk heeft haar assortiment inmiddels uitgebreid tot heren-, dames- en kinderkleding en wordt verkocht in winkels in Japan, maar ook in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, China en diverse andere Aziatische landen. Het merk heeft succesvolle samenwerkingen gecreëerd met andere gevestigde internationale merken en gerenommeerde artiesten. Deze samenwerkingen zijn niet gebonden aan een bepaald genre en zijn niet beperkt tot alleen mode en kleding.

Over STASH

STASH (Josh Franklin), één van de pioniers van de graffiti scene in New York, is een gevestigde naam als vernieuwer en influencer in de wereld van urban design. Zijn visie om grafische graffiti-elementen en lettertypes te integreren in commerciële productontwerpen trok de aandacht van een breed publiek, en hielp de graffiti-cultuur spreekwoordelijk uit de donkere metrotunnels op te klimmen naar het licht van publieke acceptatie. Zijn verborgen ('stashed away') boodschappen en iconische handtekening zijn een merk op zich geworden, vereeuwigd in high-profile samenwerkingen met grote merken in de streetwear kosmos. In zijn zoektocht naar nieuwe vormen van expressie heeft hij als fotografie liefhebber een perfecte match gevonden in Leica. De samenwerking is een nieuwe mijlpaal voor deze street-artist om zijn concept van het vastleggen van het vluchtige moment te manifesteren.

Over Leica Camera

Leica Camera AG is een internationale, premium fabrikant van camera's en (sport)optiek. De legendarische reputatie van het merk Leica is gebaseerd op een lange traditie van uitstekende kwaliteit, Duits vakmanschap en Duits industrieel design, gecombineerd met innovatieve technologieën. Een integraal onderdeel van Leica is de verscheidenheid aan activiteiten die het bedrijf onderneemt ter bevordering van de fotografie. Naast de Leica Galleries en Leica Akademies verspreid over de hele wereld, zijn er de Leica Hall of Fame Award en in het bijzonder de Leica Oskar Barnack Award (LOBA), die wordt beschouwd als een van de meest innovatieve sponsorprijzen die vandaag de dag bestaan. Verder heeft Leica Camera AG, met haar hoofdkantoor in Wetzlar, Duitsland en een tweede productielocatie in Vila Nova de Famalicão, Portugal, een wereldwijd netwerk van eigen nationale organisaties en Leica Retail Stores.

Onderwerpen: Photo

Over Transcontinenta B.V.

Transcontinenta BV is een value-added distributeur voor Nederland, België en Luxemburg en maakt als dochteronderneming deel uit van de Transcontinenta Group, gevestigd in Nieuw-Vennep, Nederland, nabij de luchthaven Schiphol. De Transcontinenta Group is een particuliere onderneming die oorspronkelijk in 1992 in Nederland is opgericht met eigen vestigingen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Met passie distribueren wij bekende merken op het gebied van foto, video, sport optics en mobiele connectiviteit. Het brede scala aan merken en producten dat wij vertegenwoordigen, stelt ons in staat ze in een groot aantal markten te positioneren. Van de beginnende amateur, professionele fotostudio tot musea en overheid.

Rob van Keulen
NEWSROOM MANAGER