2024-01-16 08:00Pressmeddelande

Tioex gör historisk investering i SpaceX och etablerar närvaro i USA

Johan Hägglund, CEO and founder

Idag tillkännager Tioex, ett ledande svenskt investeringsföretag för onoterat, en investering på över 10 miljoner SEK  i SpaceX, det innovativa rymdföretaget grundat av Elon Musk. Sen tidigare har Tioex investerat i privata techföretag som Klarna, Einride, Instabee, Cake, Doktor.se och Exeger, med målet att sänka tröskeln för mindre investerare att investera i privata framstående tillväxtbolag. Investeringen i SpaceX markerar Tioex inträde på den amerikanska marknaden och positionerar företaget som en av de första europeiska investerarna i företaget.

– SpaceX, med sina banbrytande framsteg i rymden och vision om att kolonisera Mars, står på gränsen till att skriva om mänsklighetens historia, en vision som få företag under vår livstid, om ens något, kan matcha. Jag är entusiastisk över att kunna presentera investeringsmöjligheter på den här nivån, som SpaceX, för Tioex-investerare, säger Johan Hägglund, grundare och VD för Tioex.

Med investeringen i SpaceX etablerar Tioex närvaro på den amerikanska marknaden, världens största pre-IPO marknad, med några av de mest spännande privata onoterade bolagen.

– Vår målsättning är att skapa tillgång till intressanta onoterade investeringar, oavsett var dessa företag är baserade. Den amerikanska pre-IPO marknaden är väletablerad och komplex, med bolag som kräver betydande kapital och kontakter för inträde och här fyller vi en viktig funktion för våra investerare, kommenterar Johan Hägglund.

Under nedgången 2023 har Tioexs strategi varit att öka positionerna i framstående företag. Tioex genomförde framgångsrikt 15 nya investeringar under året och gick in i nya bolag som Instabee, A3P Biomedical och Cake.

– Vi förutser ett spännande 2024, med en återöppning av IPO-marknaden där vi kommer att fortsätta investera och förhoppningsvis också realisera några av våra tidiga investeringar, avslutar Johan Hägglund.

Om Tioex

Tioex är en medlemsbaserad investeringsplattform som gör det möjligt för investerare att investera i de mest eftertraktade privata tillväxtföretagen i Sverige och USA. Tioex har investerat i framstående företag som SpaceX, Klarna, Einride, Instabee och Cake. För mer information, besök gärna www.tioex.se.

Sabina Ribbing
Presskontakt Sverige