2012-09-25 10:34Pressmeddelande

De blir först ut med Apples Passbook

null

Från och med onsdag, en vecka efter att Apple släppte sin nya telefon och iOS 6 kan du få dina evenemangsbiljetter till Apples nya biljettplånbok, Passbook - i alla fall om du köpt dem via Tickster.

Passbook är Apples helt nya lösning för att samla dina evenemangsbiljetter, boardingkort, biobiljetter, kuponger och bonuskort. Med Passbook kan du skanna din iPhone eller iPod touch när du går på konsert, checkar in för en flygning, eller vill använda en värdecheck. Väck din iPhone eller iPod touch och biljetten visas på låsskärmen när du närmar dig entrén. Applikationen gör det lätt att organisera och hålla koll på dina biljetter.

När du laddar ner din biljett från din telefon känner Ticksters system automatiskt av om du befinner dig på en Passbook-kompatibel enhet och skickar i så fall biljetten direkt till din Passbook-plånbok. Har du Android, Windows Phone eller helt enkelt inte uppgraderat till iOS 6 så får du plattformsoberoende mobilbiljetter precis som vanligt. Tickster bäddar även in de geografiska koordinaterna till arenan i biljetten vilket gör att iPhone kan visa upp biljetten direkt på låsskärmen när du närmar dig evenemanget.

Erik Lindholm, VD på Tickster - Vi vill hela tiden ligga på teknikens framkant. För ett år sedan kom våra mobila biljetter som fungerar på alla smartphones och i våras släppte vi BoxPoint för iOS, appen som gör så att du som arrangör kan släppa in till evenemang med din iPhone eller iPod Touch. Så när vi såg att Passbook skulle komma kände vi att det var självklart att våra arrangörers biljetter skulle finnas även i den här kanalen. Vi tog det som en utmaning - “hur snabbt efter releasen kan vi släppa vår lösning?”. Vi är nöjda med sju dagar, och hoppas att alla Apple-fans därute skall gilla integrationen.

Mer än 700 Svenska arrangörer använder Tickster, däribland Debaser, Folket Hus och Parker, Peace & Love, Riksteatern, Sweden Rock och Södra Teatern. Tickster AB lanserade sitt biljettsystem år 2006 och har 14 helårstjänster samt kontor i Arvika, Göteborg och Stockholm.

Om Tickster AB

Tickster är en gedigen mjukvaruleverantör av smarta molnbaserade IT-tjänster som kopplar samman tusentals arrangörer och besökare inom musik, kultur och sport. Vårt system hjälper stora som små arrangörer till en effektiv försäljningsprocess, riktad marknadsföring och enkel administration av evenemang. Vad som startade med Arvikafestivalen är nu ett sofistikerat system av verktyg för arrangörer att bygga upplevelser på, ett biljettsystem vi byggde till oss själva och som vi nu delar med tusentals andra som oss. Tickster sätter alltid arrangören i fokus och är ett white label företag som är byggt för att lyfta fram och stärka arrangörens varumärke. Från mjukvara till hårdvara, vi designar och utvecklar alla produkter inhouse vilket är tokigt kul, och vad vi tror, är hemligheten bakom smickrande kundnöjdhet.

Frida Ekelund
Frida Ekelund