2022-01-26 06:43Pressmeddelande

SD:s höjda pensionsavgift kostar unga 650 miljarder

Sverigedemokraterna, LO, PRO och SSU vill att pensionerna ska bli högre genom att höja pensionsavgiften retroaktivt. En ny rapport av Timbro kritiserar nu förslaget och menar att yngre generationer blir förlorare. Rapporten presenteras på Svenska Dagbladets debattsida.

– Pensionssystemet är ett kontrakt mellan generationerna. Om förutsättningarna ändras i efterhand bryts det kontraktet, säger Timbros chefsekonom Jacob Lundberg.

– Risken är stor att en populistisk allians mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna driver på för höjda pensioner på bekostnad av högre skatter på den yngre, arbetande befolkningen. Här måste de borgerliga partierna dra en röd linje, fortsätter Jacob Lundberg.

Rapporten presenterar sex anledningar för varför en retroaktiv pensionsavgiftshöjning inte bör genomföras:

1. Det skulle skapa orättvisa mellan generationerna. Äldre generationer skulle få högre pensioner på bekostnad av yngre generationer. Överföringen uppgår totalt till 650 miljarder.

2. Det skadar samhällsekonomin. Höjda pensioner för dem som redan har gått i pension gör det inte mer lönsamt att arbeta, samtidigt som den höjda avgiften innebär 20 miljarder i högre skatt.

3. Äldre har aldrig haft så höga inkomster som nu och har över tid ökat sina inkomster i samma takt som yngre. Fattigpensionärerna har aldrig varit så få som i dag.

4. Livslängden har ökat utan att pensionsåldern har hängt med. Detta leder till att den månatliga, men inte totala, pensionen blir lägre än den annars hade varit. Den generation som har förmånen att leva längre borde bära den finansiella bördan av detta.

5. I början av 2000-talet genomförde Görans Perssons regering en skattesänkning för löntagare. Det sänkte pensionsavgiften från 18,5 till 17,21 procent av inkomsten. De som har tjänat ihop pension under 2000-talet har dragit nytta av denna skattesänkning. Att retroaktivt höja deras pensionsavsättning vore en dubbelkompensation.

6. Det finns ett överskott i pensionssystemet som förväntas växa ytterligare över tid. Det gör att det kan bli möjligt att höja både pensioner och pensionsrätter utan att pensionsavgiften behöver höjas.

Läs rapporten.

Läs debattartikelnSvenska Dagbladet.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Jacob Lundberg
Chefsekonom