2024-05-27 11:32Pressmeddelande

SÅ RIK BLIR DU AV FRIHANDEL – Ny rapport från Timbro

frihandel

Handeln har varit en avgörande drivkraft bakom Sveriges och Europas välstånd. Forskningen är tydlig: EU-medlemskapet och den ökade ekonomiska integrationen har höjt Sveriges BNP med mellan 15–20 procent. Detta visar en ny rapport från Timbro som presenteras i Dagens Industri.

Författaren Christian Sandström, biträdande professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping och docent vid Chalmers Tekniska Högskola, visar i rapporten Så rik blir du av frihandel att Sveriges EU-inträde beräknas ha bidragit till att öka den svenska utrikeshandeln med mellan 85 och 95 procent. Exportindustrin har därmed gynnats vilket också skapat mer arbetstillfällen.

Trots att frihandeln skapar så stort välstånd har protektionismen växt sedan finanskrisen. EU:s handelspolitik har tappat fart. Under den gångna mandatperioden har bara två nya frihandelsavtal ratificerats och endast ett förhandlats fram. Globalt har antalet handelshindrande reformer under perioden 2009–2023 varit fem gånger högre än antalet reformer som bidrar till liberalisering av handeln.

– Europa står inför ett vägskäl där den svenska rösten måste höjas för mer handel. Alternativet är en fattigare framtid. Det är nu alltså avgörande att vi håller fast vid principer om öppenhet och samarbete som har varit med och skapat vårt välstånd, säger Christian Sandström.

För Sveriges del är frihandeln inte bara en ekonomisk fråga, utan en fråga om att säkra en framtid där vi fortsätter att vara en konkurrenskraftig, innovativ och framgångsrik nation på den globala arenan.

– Handel är en viktig fråga i det kommande Europaparlamentsvalet. Nästa mandatperiod måste EU öka takten och få på plats fler handelsavtal. Det kräver att svenska partier orkar hålla i frihandel i en tid när vinden blåser åt fel håll, säger Alexandra Ivanov Hökmark, biträdande chef Timbro.

Läs rapporten här.

Läs debattartikeln här.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Ebba Koril
Ebba Koril