2024-05-28 06:45Pressmeddelande

Ny rapport från Timbro: Marknadskrafter avgörande för ny kärnkraft

kärnkraft

Om Sverige ska lyckas med att bygga ny kärnkraft räcker det inte med statligt stöd – en ny energidesign som aktiverar marknadskrafter är helt nödvändigt. I en ny rapport från Timbro Miljöinstitut presenteras skarpa förslag.

I den nya rapporten Marknadskrafter – Ny kärnkraft i Sverige presenterar Simon Wakter, Timbro Miljöinstitut och civilingenjör inom kärnenergiteknik tillsammans med Hanna Stenegren, Timbro Miljöinstitut och programansvarig för klimat-, miljö- och energifrågor, hur ny kärnkraft i Sverige kan bli verklighet. Vid sidan av direkt stöd för att eliminera den betydande politiska risk som byggts upp, krävs en ny design av elmarknaden där baskraft – som kärnkraft – får betalt för sina unika förmågor.

Rapporten presenterar en genomförbar modell som inom en överskådlig framtid kan få på plats nya reaktorer med tre konkreta reformområden: marknadskrafter, politiskt stöd och regelförenklingar. Genom ett nytt verktyg – systemcertifikat – får producenter av baskraft som vattenkraft och kärnkraft en ersättning för sina unika egenskaper. För varje producerad megawattimme tilldelas producenten ett systemcertifikat. Finansieringen kan fördelas på olika sätt, antingen som ett bonus-malussystem, av kundkollektivet som helhet eller i förhållande till effektuttag.

– Än så länge har regeringen inte presenterat en finansieringsmodell som kan förverkliga utbyggnaden av ny kärnkraft. Vår rapport visar att med rätt incitament kan vi locka privata investeringar och återigen göra Sverige till en ledande nation inom kärnkraft. Det är nödvändigt om vi ska undvika en kostnadschock för svenska skattebetalare, säger Simon Wakter.

– Sverige står vid ett vägskäl. Genom att återuppliva vår kärnkraftsindustri, baserat på marknadsekonomiska principer och historiska lärdomar, kan vi möta framtidens energibehov på ett hållbart och ekonomiskt effektivt sätt. Vi bör låta marknadskrafterna leda vägen och återigen göra Sverige till en pionjär inom kärnkraft, säger Hanna Stenegren.

– Det är viktigt att energisystemet även i framtiden bygger på fria marknadskrafter. I denna rapport visar Timbro för första gången hur ett sådant system kan se ut. Marknaden är central för omställningen till fossilfrihet, säger PM Nilsson, vd Timbro.

Läs rapporten här.

Se filmen här.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Ebba Koril
Ebba Koril