2024-05-15 05:30Pressmeddelande

Ny rapport från Timbro: HYRESMARKNAD I KRIS

hyresmarknad i kris-prm

Nya siffror, som presenteras i en ny rapport från Timbro, visar att medelåldern för att få en lägenhet i Stockholms innerstad är över 50 år.

I den nya rapporten Hyresmarknad i kris – hur unga förlorar på hyresmarknaden, som presenteras på DN Debatt idag, visar Fredrik Kopsch med data från Bostadsförmedlingen i Stockholm AB hur tillgängligheten till Stockholms hyresmarknad försämrats de senaste 30 åren.

1994 behövde man i genomsnitt vänta tre år för att få en hyreslägenhet genom bostadsförmedlingen, idag får man vänta ett decennium. Vill man bo i Stockholms innerstad är situationen värre. 1994 krävdes sju år i kö, 2024 krävs hela 20 år.

– Det kommer att krävas stora reformer för att lösa problemen på den svenska bostadsmarknaden. Forskningen har i decennier varit helt enig om att hyresregleringen är en stor del av problemet. Nu måste regeringen agera, säger Fredrik Kopsch.

Rapporten går igenom varför hyresregleringen bidragit till att bostadsmarknaden i Stockholm kraschat och visar på möjliga reformer framåt. Några av de reformer som föreslås är: fri hyressättning för nyproduktion, fasa in fri hyressättning för hela hyresbeståndet och utveckla stödet till hyresgäster i behov av hjälp.

– Den här rapporten visar vad man länge anat, att hyresregleringen diskriminerar unga och gynnar äldre och väletablerade. Det finns ingen förmildrande omständighet i det nuvarande systemet. Det är ekonomiskt skadligt och djupt orättvist, säger PM NIlsson, vd Timbro.

Läs rapporten här.

Läs DN debatt här.

Ämnen: Bostad

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Ebba Koril
Ebba Koril