2021-09-01 05:18Pressmeddelande

Majoritet av befolkningen emot högre a-kassa och arbetslöshet

Två tredjedelar av befolkningen föredrar lägre a-kassa och lägre arbetslöshet framför högre a-kassa och högre arbetslöshet. Det skriver Caspian Rehbinder och Oliver Rykatkin i en ny rapport för Timbro.

Högre a-kassa leder till högre arbetslöshet. Regeringen har höjt a-kassan under coronakrisen från cirka 20 000 kronor till 26 000 kronor vilket Riksdagens utredningstjänst bedömt kommer innebära 38 000 fler arbetslösa. Axiom Insight har för Timbros räkning frågat befolkningen om de föredrar den tidigare eller den nya nivån på a-kassan och jämviktsarbetslösheten, utifrån Riksdagens utredningstjänsts bedömning. Undersökningen visar att 67 procent av befolkningen hellre ser en lägre a-kassa och färre arbetslösa än tvärtom.

– Det är uppenbart att arbetslinjen fortfarande är väldigt populär. Regeringen försöker gräva ned och glömma bort den, men när människor ställs inför valet är lägre bidrag och lägre arbetslöshet fortfarande mer populärt än tvärtom, säger Caspian Rehbinder, arbetsmarknadsansvarig på Timbro.

– Det är inte förvånande att de flesta vill se en arbetslinje hellre än en bidragslinje. Däremot är det förvånande att en majoritet till och med i S och V vill sänka a-kassan när de också ställs inför konsekvenserna, säger Oliver Rykatkin, utredare på Timbro och medarbetare på Axiom Insight.

En majoritet vill se lägre a-kassa och lägre arbetslöshet oavsett partisympatier, ålder eller yrke. Bland Socialdemokraternas väljare prioriterar 55 procent lägre a-kassa och färre arbetslösa. Mest positiva är Moderaternas väljare där 75 procent föredrar en lägre a-kassa och färre arbetslösa.

– Det finns fortfarande en spänning mellan jobb och bidrag. Regeringen Löfven har konsekvent prioriterat bidragen, och det märks på hur Sveriges arbetslöshet har utvecklats. Men när befolkningen får frågan är arbetslinjen mer populär, säger Caspian Rehbinder.

Undersökningen bygger på svaren från 1495 personer i en webbaserad
panel. Undersökningen genomfördes av Axiom Insight mellan den 8 och
27 juli. Läs hela undersökningen här.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.