2021-08-26 07:00Pressmeddelande

Kajsa Dovstad vikarierar som programansvarig för välfärd på Timbro

Kajsa Dovstad är läkare och har tidigare vikarierat som ledarskribent på Expressen. Kajsa kommer i sin roll som vikarierande programansvarig för välfärd särskilt fokusera på sjukvårdsfrågor, föräldraledighet och sjukskrivningar. Hon vill bland annat göra det möjligt att kunna egenfinansiera vård.

-   I dag finns få möjligheter att byta upp sig inom den offentliga vården, det är både orättvist och försenar teknikutvecklingen för alla. Ta till exempel en diabetiker som visserligen kan hålla sjukdomen i schack med insulinpennor, men vill ha en insulinpump kopplad till en blodsockermätare för att kunna få bättre livskvalitet, kanske våga fjällvandra eller gå på konserter. Den offentliga vården ska hålla en hög nivå, men är i dess natur ransonerad. Den som själv vill betala tillägg ska kunna göra det enkelt.

Kajsa kommer granska förutsättningarna för både privat och offentlig vård. Sjuksköterskebristen är ett ständigt återkommande problem, men beror till stor del på att sjuksköterskorna skaffat sig monopol på många arbetsuppgifter. Kajsa önskar att Sineva Ribeiro, fackordförande för Vårdförbundet, hade en lite mer ödmjuk inställning till att låta exempelvis vårdbiträden och apotekare avlasta.

Kajsa har skrivit rapporterna Låt mig gå ­– en rapport om hur dödshjälp bör införas i Sverige (2018) och Föräldraledigheten och personalbristen i välfärden (2019) för Timbro.

–  Medan många välfärdsverksamheter brister, får småbarnsföräldrar någon slags lyx-behandling med världens mest generösa föräldraledighet och nu dessutom en extra familjevecka. Socialdemokraternas röstfiskande i gruppen är extremt oansvarigt. Barnlösa kollegor drar ett tungt lass när de föräldralediga checkar ut, och företag blir av med sina anställda långa perioder. Naturligtvis ska man kunna vara hemma när barnet är riktigt litet, men föräldraförsäkringen borde anpassas till åtminstone nordiska normalnivåer, säger Kajsa.

Kajsa Dovstad ersätter Emanuel Örtengren när han är tjänstledig från Timbro.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.