2024-05-29 07:00Pressmeddelande

Frihetsmaskinen – ny rapport från Timbro om Stockholms cykelpolitik

frihetsmaskinen

Idag släpper Timbro rapporten Frihetsmaskinenförfattad av Per Ankersjö, som berättar historien om Stockholms cykelpolitik. Det är en historia om hur borgerliga politiker möjliggjort ett trafikslag som ökar den enskildes frihet och gör staden mer framkomlig. Rapporten presenteras på Aftonbladet debatt idag.

Rapporten belyser hur politiker som Moderaternas Sten Nordin, Ulla Hamilton och Anna König Jerlmyr tillsammans med sina borgerliga kollegor bidragit till att göra Stockholm mer cykelvänligt. De har visat att cykelpolitik inte bara handlar om miljön utan också om att skapa attraktiva och levande städer. Rapporten är författad av Per Ankersjö, som även han i sin roll som centerpartistiskt borgarråd gjorde en viktig insats för Stockholms cyklister, bland annat genom cykelmiljarden.

– För borgerligheten är cykelpolitik en win-win. Den gör staden mer levande, ökar attraktiviteten och höjer därmed fastighetsvärdena. Det sker samtidigt som koldioxidutsläppen minskar”, säger Per Ankersjö, rapportförfattare.

Rapporten beskriver även hur cykling blev en central del av stadsutvecklingen i början av 2000-talet i flera andra städer i världen. I London utvecklades cyklingen genom "Boris Bikes" och i New York var det genom cykelbanor under ledning av Michael Bloomberg.

– Valet att cykla till jobbet eller i vardagen är för de flesta ett frihetsval. Cyklisten bryter mot en föreställd kollektivism, säger PM Nilsson, vd Timbro.

Rapporten argumenterar för att cykeln har en naturlig plats i en borgerlig stadspolitik. Cykling bidrar till ekonomisk effektivitet, minskar trängsel och förbättrar stadsmiljön. Den avslutas med rekommendationer till liberala och konservativa politiker för en framtida borgerlig cykelpolitik. Bland annat:

·       bejaka framtidens stad i stället för 60-talets bilstäder

·       investera i cykelinfrastruktur

·       undvik trafikrelaterade konflikter

Läs rapporten här.

Läs debattartikeln här.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Ebba Koril
Ebba Koril