2021-09-27 05:00Pressmeddelande

Catarina Kärkkäinen blir programansvarig för borgerlig idéutveckling

Timbro startar ett nytt programområde med särskilt fokus på framstegsvänlig konservatism. Ansvarig blir Catarina Kärkkäinen som närmast kommer från magasinet Smedjan.

I dag presenterar Timbro Catarina Kärkkäinen som ansvarig för det nya programområdet borgerlig idéutveckling. Hon kommer att arbeta med bokutgivning, opinionsbildning och utbildningsverksamhet, och ha ett särskilt fokus på framstegsvänlig konservatism.

– När det partipolitiska landskapet förändras finns en risk att borgerliga falanger glider isär fastän det finns en stor gemenskap kring grundläggande värden som individuell frihet, marknadsekonomi och rättsstat. Den borgerliga ekumeniken har alltid varit en styrka för Timbro, och Catarina som är idépolitiskt grundad är rätt person att ta den vidare, säger Benjamin Dousa, vd på Timbro.

Catarina Kärkkäinen har sedan maj 2020 varit redaktör för Timbros magasin Smedjan, och är rektor för utbildningssatsningen Basakademin. Nu tillträder hon den nya tjänsten som programansvarig.

– Konkret kommer jag att arbeta tillsammans med våra andra policypersoner, men kunna ha en längre och bredare horisont. Det kan handla om bokutgivning, studiecirklar och opinionsbildning. Timbro har alltid varit starka inom liberal ideologi och idéhistoria, och det ska vi fortsätta med, men vi ser också ett syfte med att stärka upp inom andra delar. Vi ska vara en marknadsliberal tankesmedja för hela borgerligheten och en samlingsplats för både liberaler och konservativa, säger Catarina Kärkkäinen.

Catarina Kärkkäinen

Twitter: @CatarinaKarkk

Email: catarina.karkkainen@timbro.se

Olivia Bergström, pressekretare

Email: olivia.bergstrom@timbro.se

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.