2024-03-19 10:46Pressmeddelande

Bostad på 10 minuter – vad Sverige kan lära av Finland

bostad på 10 minuter

Över 800 000 människor står i bostadskö i Stockholm. I Helsingfors kan du få en lägenhet på tio minuter. I en ny rapport jämför vi Stockholms överreglerade hyresmarknad med Helsingfors.

I en ny rapport som Fredrik Kopsch, docent och chefsekonom på Timbro, tillsammans med Theo Herold, doktorand i nationalekonomi vid Hanken i Helsingfors, presenterar på Expressen Debatt idag, jämförs den svenska och den finska hyresmarknaden.

På 1980-talet var Finlands bostadsmarknad lika dålig som den svenska. Det var svårt att få tag i en hyreslägenhet i Helsingfors. I början av 1990-talet släpptes hyresmarknaden i Finland fri och nu är skillnaden mellan våra två länder enorm.

Medan Stockholm har mycket långa köer och höga andrahandshyror går det i Helsingfors att få en lägenhet med förstahandskontrakt på dagen och hyrorna är lägre än på den svenska andrahandsmarknaden. Antalet hyreslägenheter i Stockholm minskar över tid och människor flyttar från staden eftersom det är svårt att hitta bostad. I Helsingfors ökar hyresbostäderna och människor flyttar till Helsingfors, inte från.

– Regeringen måste nu tillsammans med Sverigedemokraterna inse allvaret och agera. I ett omedelbart första steg genom att förslaget om fri hyressättning i nyproduktion genomförs i sin helhet, säger Fredrik Kopsch.

– De negativa konsekvenserna av hyresregleringen är kända. Politiker som väljer att fortsätta blunda är svaret skyldiga till de 800 000 människor som står i bostadskö, fortsätter Fredrik Kopsch.

Rapporten föreslår hur en ny hyreslagstiftning skulle kunna se ut i Sverige. Förslaget är en avvägning med ett fortsatt starkt besittningsskydd för hyresgäster, men där hyror samtidigt tillåts sättas till marknadsmässig nivå för att på så vis undvika de stora problem som dagens hyresmarknad har.

Läs rapporten här.

Läs debattartikeln här.

Ämnen: Bostad

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.

Ebba Koril
Ebba Koril