2020-05-15 07:15Pressmeddelande

Benjamin Dousa ny VD på Timbro

– Världen och Sverige befinner sig i en omvälvande tid och den långsiktiga uppgiften att bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle är viktigare än på länge. Benjamin Dousa är en driven ledare och en erfaren debattör och vi är mycket glada över att han accepterat detta för svensk samhällsdebatt betydelsefulla uppdrag, säger Urban Bäckström, ordförande för Stiftelsen Fritt Näringsliv.

Benjamin Dousa har avlagt examen vid Handelshögskolan i Stockholm och har arbetat som makroanalytiker på SEB. Dousa är sedan 2016 förbundsordförande för Moderata ungdomsförbundet (MUF).

För två år sedan utkom hans självbiografiska bok Snöflingorna faller över Husby på Timbro förlag (2018) och han har också skrivit två rapporter på Timbro, “Utanför - människorna utanför den svenska modellen” (2016) samt “Utanförskap över generationerna” (2019).

– Jag ser mycket fram emot att kunna fortsätta mitt samhällsengagemang och att verka för att stiftelsens verksamheter ska utvecklas framöver i denna helt nya tid som vi befinner oss i, säger Benjamin Dousa.

Benjamin Dousa tillträder som VD för Stiftelsen Fritt Näringsliv och Timbro i november 2020 efter att ha slutfört uppdraget som förbundsordförande för Moderata ungdomsförbundet. Han kommer även att lämna sina andra partipolitiska uppdrag. Karin Svanborg-Sjövall lämnar VD-uppdraget den 30 juni. Timbros chefsekonom Jacob Lundberg kommer att vara tf VD till dess att Benjamin Dousa tillträder.

Läs Svenska Dagbladets intervju med Benjamin Dousa med anledning av hans nya roll

Läs mer om verksamheten på Timbros hemsida

Urban Bäckström, ordförande i Stiftelsen Fritt Näringsliv

Benjamin Dousa, tillträdande vd för Stiftelsen Fritt Näringsliv

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.