2013-01-24 06:00Pressmeddelande

Andreas Johansson Heinö till Timbro

Timbro rekryterar statsvetaren Andreas Johansson Heinö som Senior Fellow. Rekryteringen syftar till att fördjupa analysen av svensk och europeisk politik.

- Vi är mycket glada att kunna rekrytera en så tung och profilerad person som Andreas, säger Markus Uvell som är vd för Timbro/Stiftelsen Fritt Näringsliv. Vi har sedan tidigare ett samarbete med honom kring några integrationsprojekt, men nu breddar vi samarbetet till att omfatta svensk politik i stort.

Vid sidan av sitt arbete för Timbro, som kommer att uppta merparten av hans tid, kommer Andreas Johansson Heinö att fortsätta sin forskning vid Göteborgs universitet.

- Med detta förstärker Timbro ytterligare sin akademiska förankring, säger Markus Uvell. Timbro har en lång tradition av att erbjuda forskare en idépolitisk plattform. Andreas är inte bara en av Sveriges ledande experter på integrationspolitik, utan över lag en mycket skarp analytiker av svensk politik. I ett läge där debatten behöver fördjupas är det här ett viktigt steg för oss.

- För mig känns det väldigt bra att få chansen att jobba mer med en verksamhet som Timbro, säger Andreas Johansson Heinö. Jag uppskattar att det är högt i tak och att dess företrädare är både orädda och seriösa i debatten. För mig blir det ett inspirerande komplement till min forskning.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.