2022-06-16 04:15Pressmeddelande

2 300 fler studentbostäder utan tillgänglighetskravet

2 300 fler studentbostäder hade kunnat byggas de senaste 25 åren om tillgänglighetskravet inte hade funnits. Timbro föreslår i en ny rapport att avskaffa de generella tillgänglighetskraven och i stället införa en kvot likt Norge och Island.

I Sverige måste varje nybyggd studentbostad som har ett badrum vara utformad så att det är tillgängligt för rullstolsburna. Tillgänglighetskravet innebär att varje badrum är dubbelt så stort som det skulle behöva vara.

Om tillgänglighetskravet inte hade funnits hade 2 300 fler studentbostäder kunnat byggas de senaste 25 åren. Det betyder att det skulle kunna finnas 847 studentbostäder fler i Stockholms län, 424 studentbostäder fler i Skåne län och 415 studentbostäder fler i Västra Götalands län. I de övriga länen rör det sig om mellan 170 och 235 nyproducerade studentbostäder. Det handlar om många hundra studenter i varje län som hade haft någonstans att bo om inte tillgänglighetskravet tillämpats strikt.

– Kravet på tillgänglighet innebär att unga tvingas tacka nej till utbildningar för att de inte har någonstans att bo. Det är rimligt att det finns viss tillgänglighetsanpassning. Till exempel att det finns ett stort badrum i varje byggnad eller varje studentkorridor. Men det är inte rimligt att dagens lagstiftning hindrar unga från att utbilda sig, säger Benjamin Dousa, vd på Timbro.

Sverige är extremt jämfört med våra nordiska grannländer. Norge kräver exempelvis bara att 20 procent av alla nybyggda studentbostäder är tillgänglighetsanpassade, och motsvarande siffra på Island är 12,5 procent. Danmark har inget krav över huvud taget på tillgänglighetsanpassning av studentbostäder.

– Andelen rullstolsbundna ungdomar i Sverige är långt under en procent. Om vi tillämpade Islands regler, med 12,5 procent tillgänglighetsanpassade studentbostäder, skulle de med marginal ha någonstans att bo, säger Benjamin Dousa.

Läs rapporten.

Läs intervju i Dagens Nyheter om rapporten.

Om Timbro

Timbro är Nordens främsta marknadsliberala tankesmedja. Sedan starten 1978 är uppdraget att långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle.