2021-02-16 07:30Pressmeddelande

Folkhögskolornas internat hotas av avveckling

RIO Rörelsefolkhögskoloras intresseorganisation

– Flera rörelseägda folkhögskolor kan nu tvingas avveckla sina internat. Det säger Stefan Attefall, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO. Han vädjar till regeringen om kompensation för det intäktsbortfall som pandemin orsakat folkhögskolorna.

Redan före pandemin var läget tufft, särskilt för rörelsefolkhögskolor med internat. I genomsnitt går verksamheten med en halv miljon kronor i underskott, på varje folkhögskola varje år. Kortkurser och konferenser har tidigare räddat ekonomin. Under pandemin har de kraftigt minskat eller upphört. Av landets 154 folkhögskolor drivs 112 av folkrörelser och organisationer.

– Vi har inga kapitalstarka finansiärer i ryggen. Däremot har vi deltagare som behöver folkhögskolan, särskilt nu när arbetslösheten stiger. Vi förväntar oss också en tillströmning av ungdomar med ofullständiga eller helt havererade gymnasiestudier som en följd av pandemin, säger Stefan Attefall.

Folkhögskolan är omvittnat betydelsefull, särskilt för unga med dåliga erfarenheter från grundskola och gymnasium. För många är det en väg till arbete eller vidare utbildning.

– Pandemistöden till företag har bara till en del nått folkhögskolorna. Idrotten får miljardstöd, men folkhögskolorna har inte fått ett enda krispaket av regeringen. Avveckling blir svaret om inget görs, det är både tragiskt och kortsiktigt, säger Stefan Attefall.

Kontaktuppgifter:
Stefan Attefall, ordförande RIO, 072-513 66 25
Gerhard Holmgren, generalsekreterare RIO, 070-566 35 52

Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO samlar de folkhögskolor som drivs av folkrörelser, föreningar och stiftelser. RIOs uppgift är att främja och tillvarata medlemskolornas intressen. Detta gör vi bland annat genom att bevaka utbildnings- och arbetsmarknadspolitiska frågor, anordna styrelseutbildningar och konferenser samt erbjuda lärare och rektorer fortbildning.

Om Sveriges folkhögskolor

På över 150 folkhögskolor runt om i landet möter tusentals deltagare varje år en annorlunda utbildningsform. Med en nyskapande syn på kunskap och bildning riktar sig folkhögskolan till vuxna. Folkhögskolan är steg till vidare studier, till arbete och till personlig utveckling.