2018-02-06 14:17Pressmeddelanden

Nytt förslag om skriftlighetsavtal vid telemarketing kan slå hårt mot tidskriftsbranschen

"Telefonförsäljning har varit förknippat med problem under en lång tid, men det är inte tidskriftsbranschen som har orsakat dessa. Branscher som vår, som sköter sig, borde undantas från kraven på skriftliga avtal", säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Regeringen presenterade idag ett förslag om att införa krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning, Lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 September i år.

Cirka hälften av tidskriftsbranschens omsättning på 8 miljarder kommer från läsarna. Den allra största delen härrör från prenumerationer. I rekryteringen av prenumeranter och förnyelse av befintliga kunder är telemarketing en mycket viktig säljkanal. Ett krav på att ingångna avtal i efterhand även ska godkännas skriftligt skulle kunna leda till stora försäljningstapp, eftersom konsumenten kan glömma bort att bekräfta avtalet.

– Telefonförsäljning har varit förknippat med problem under en lång tid, men det är inte tidskriftsbranschen som har orsakat dessa. Branscher som vår, som sköter sig, borde undantas från kraven på skriftliga avtal, menar Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Med våra ca 340 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet. Sveriges Tidskrifter är medlem i Utgivarna, intresseorganisationen för publicistiska medieföretag i Sverige.

Kerstin Neld
Kerstin Neld