2020-09-03 05:56Pressmeddelanden

Tidskriftspodden nystartar som mediepodd med tung trio

Omslag för Tidskriftspodden med Camilla Björkman, Helle Klein, Thomas Mattsson och Fredrik Wass.Omslag för Tidskriftspodden med Camilla Björkman, Helle Klein, Thomas Mattsson och Fredrik Wass.

Thomas Mattsson gör comeback som mediepoddare och blir återkommande gäst i Tidskriftspodden tillsammans med Dagens Arbetes vd och chefredaktör Helle Klein samt Breakits vd Camilla Björkman. Programledare är som tidigare Sveriges Tidskrifters omvärldsbevakare Fredrik Wass.

Efter att ha producerat Tidskriftspodden i fyra år med över 80 avsnitt och ett stort antal intervjuade tidskriftsprofiler gjorde Sveriges Tidskrifter en lyssnarundersökning. Resultatet av undersökningen var tydligt. Många lyssnare efterlyste mer analyser och kommentarer kring hur branschen utvecklas och de utmaningar vi står inför. Samtidigt som hela mediebranschen har gemensamma frågor värda att uppmärksamma.

– Det fanns ett stort engagemang i podden som var värt att ta tillvara och vi beslutade att göra om formatet till en diskussionspodd med ett bredare fokus och med återkommande gäster. Vi är både stolta och glada över att tre så tunga namn tackat ja till att medverka som återkommande gäster. Vi kommer också kunna ge utrymme för fler spännande gäster och ersättare vid behov, säger Fredrik Wass, programledare för Tidskriftspodden.

Camilla Björkman är en modern tidningsentreprenör och tillhör den absoluta framkanten av den digitala svenska medievärlden genom ledarrollen på den heldigitala affärssajten Breakit.se. Helle Klein är väl förtrogen med organisationspressens villkor och som ordförande i Sveriges Tidskrifter har hon stor insyn och kunskap kring mediepolitiken och aktuella branschfrågor. Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson kommer in i podden med både bred och djup kunskap om den svenska mediemarknaden samt poddvana från åren då han och Jan Helin gjorde mediepodden Mattsson Helin.

Första avsnittet där den nya poddpanelen medverkar släpptes idag, torsdag 3 september, och går att streama från de flesta större poddplattformar. Tidskriftspodden produceras av Sveriges Tidskrifter och redigeras av Gabriella Lahti Media.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Med våra ca 350 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet. Sveriges Tidskrifter är medlem i Utgivarna, intresseorganisationen för publicistiska medieföretag i Sverige.

Fredrik Wass
Omvärldsbevakare