2018-03-08 12:28Pressmeddelanden

Sveriges Tidskrifter kritiska till regeringens förslag om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Idag på eftermiddagen förväntas regeringen fatta beslut om propositionen om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Propositionen kommer sedan att överlämnas till riksdagen. Tanken är att den nya lagen skall träda i kraft redan den 1 september i år. Sveriges Tidskrifter är kritiska till förslaget.

Sveriges Tidskrifter har varit aktiva i lobbyingen kring skriftliga avtal vid telefonförsäljning under många år. Vi stödjer regeringens utgångspunkt att konsumentskyddet vid telefonförsäljning skall vara starkt. Men vi kan konstatera att sedan utredningen om skriftliga avtal tillsattes för fem år sedan har klagomålen på telefonförsäljare minskat dramatiskt som en följd av egenåtgärder av branschen och av Konsumentverkets tillsyn.

– För vår bransch är telefonförsäljning av prenumerationer en mycket viktig kanal. Våra medlemmar skulle drabbas hårt om det förslag som nu presenterats godtas, säker Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter. Vi är särskilt förvånade över att regeringens förslag även täcker in försäljning till befintliga kunder.

Sveriges Tidskrifter hoppas nu kunna föra en dialog med politikerna om hur propositionen kan utvecklas och hur en bra balans kan uppnås mellan ett stärkt konsumentskydd å ena sidan och kundernas och näringslivets intresse av kommunikation å den andra.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Med våra ca 340 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet. Sveriges Tidskrifter är medlem i Utgivarna, intresseorganisationen för publicistiska medieföretag i Sverige.

Kerstin Neld
Kerstin Neld