2021-10-01 08:31Pressmeddelanden

Nominerade i Tidskriftspriset 2021

Nu har alla våra jurys sammanträtt och valt ut de nominerade i Tidskriftsprisets 9 kategorier. Vilka som vinner presenteras på Tidskriftsdagen den 10 november.

Hundratals bidrag har skickats in till årets olika kategorier i Tidskriftspriset. Våra jurys har haft ett tufft jobb att endast välja ut fyra nominerade i varje klass.

– Det finns en fantastisk kreativitet och många starkt lysande stjärnor i vår bransch. Det ska bli spännande att kora vinnarna på Tidskriftsdagen den 10 november, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

Nominerade i Tidskriftspriset 2021

ÅRETS DESIGN

Janna Ayres, Lotta Holmström och Anders Tjernblom, dagensarbete.se
Tydlig, enkel och användbar – i allt från flamsäkra BH:ar till falska truckkort. Här utnyttjas de fördelar som ges i en digital produkt samtidigt som berättelser med starka bilder och smarta illustrationer lyfter hela upplevelsen.

Johan Jarnestad, Anna Lundin och Erik Westin, Forskning & Framsteg
Med ett lika pedagogiskt som lustfyllt formspråk förmedlas komplex kunskap på ett lättfattligt sätt. Forskning & Framstegs design-team tar sina läsares nyfikenhet på allvar och gör världen lite mer begriplig.

Carl Anders Skoglund, Hemslöjd
I en tid då ”upcyclat” och återvunnet vinner över massproduktion är numera klassiska tidningen Hemslöjd mer rätt än någonsin. Det här är hantverk med kvalitet från de stora dragen in i minsta detalj.

Jonas Ström, Törst
En rakt igenom illustrerad produkt med humor och konceptuell elegans som får läsarna att inte bara njuta av ett glas vin utan också uppleva högklassig påkostad tidningsdesign.

Jury:
Ebba Bonde, visuell chef, Svenska Dagbladet (ordf.)
Lotta Ek, design director, Dagens Nyheter
Love Jacobsson, AD SCB

ÅRETS GRANSKNING

Adresskaoset – jakten på de hemlösa

Anders Paulsson, AnnaKarin Löwendahl och Kristina Wahlgren, Hem & Hyra
Med journalistiskt fotarbete, omfattande kartläggning och uthållighet avslöjades hur en välmenande lagstiftning slog snett – och drabbade samhällets mest utsatta.

Barnen ingen vill ha
Johan Frisk och Anna Wallenlind Nuvunga, Faktum
Sällan har en granskning visat så stora brister hos myndigheterna som har till uppgift att vårda och värna våra barn och ungdomar.
Genom att syna hundratals dokument och rapporter blottar de hur vården för ungdomar på SiS-hemmen missköts, hur de unga straffas för det och hur vuxenvärlden duckar ansvar.

Fallet Nathalie
Anton Andersson, Handelsnytt
Ett starkt avslöjande som blottade stora brister hos en av Sveriges största handelsjättar. Bra journalistik ska göra skillnad och det gjorde Anton Andersson. Hans gedigna granskning gav ett ungt brottsoffer en röst - och upprättelse mot cyniska chefer.

Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll
Towe Boström och Johanna Ekström, Breakit

Genom att granska en miljardindustri i feministisk skrud avslöjades att klyschor om jämlikhet och kvinnokraft var tomma ord: vinsten hamnar i slutändan i männens fickor.

Jury:
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare, VLT (ordf.)
Negra Efendić, reporter, Svenska Dagbladet
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare, Aftonbladet

ÅRETS GREPP

Auktionssajten Menhammar Onlines Sales, Travronden
Ett problem vändes till en möjlighet och på så vis skapades ett helt nytt affärsben. En lösning med så många fördelar att den kommer leva längre än pandemin. Nu travar konceptet vidare ut i världen.

Greppa brösten, MåBra
Vad gör en tidskrift när redaktionen har information som kan rädda liv? Startar en publicistisk kampanj och riktar strålkastarljuset mot ett vanligt men okänt tillstånd. Det kallar vi ett livsviktigt grepp, helt enkelt.

Shift,  Breakit i samarbete med Bling
De fick målgruppen att höja blicken och shifta spelplan. Över 250 team sökte när riskkapitalet blev tillgängligt för entreprenörer i en helt annan ort. Ett tidskriftsgrepp värt 12 miljoner.

Femwash, Breakit
Alla rätt - igen. Ett grepp som lyckas kombinera journalistik, kampanj och affär därtill med ett viktigt syfte. De tvättade branschen ren från falsk feminism.

Jury:
Patrik Hadenius, förlagschef, Norstedts Förlagsgrupp (ordf.)
Claes de Faire, mångsysslare, tidigare chefredaktör Mitti, Fokus, Resumé
Anna Åberg, redaktionschef Dagens Nyheter

ÅRETS JOURNALIST

Christer Bjöhle, Horisont
För att han medryckande, genomarbetat och engagerat lyckas skildra det lilla samhället i det längre formatet. Med dramaturgisk skicklighet visar Christer Bjöhle vägen in i en gotländsk värld som både griper tag och berör – och där den grävande journalistiken både blir bildlig och bokstavlig.

Per Grankvist, Vad Vi Vet
För att han genom högt engagemang och osviklig skärpa sprider folkbildande journalistik i en alltmer komplex värld. Per Grankvist gör det svåra lättbegripligt, men ger också tyngd åt det lättsamma. Med Vad Vi Vet ökar förtroendet ytterligare för kvalificerad journalistik.

Josefin Olevik, Vi
För att hon med stilistisk höjd och osviklig tonträff tar läsaren med in i reportagets och personporträttets allra innersta rum. Josefin Olevik tar sig an svåra ämnen med ett unikt personligt tilltal, mejslar fram intervjupersoner med skarp exakthet och låter vaga samtidsfenomen bli begripliga. Med sina reportage, texter och intervjuer ökar Josefin Olevik vår förståelse för den innersta kärnan, den egna existensen.

Elinor Torp, Dagens Arbete
För att hon synar statliga bolag som sviker sina funktionshindrade medarbetare, fackförbund som inte försvarar sina medlemmar, företag som utnyttjar sina invandrade anställda … Många stora medier har inte längre specialreportrar och prioriterar heller inte arbetsmiljöjournalistik, men Elinor Torp rapporterar, år efter år. Välskrivet, välbalanserat – och väldigt viktigt.

Jury:
Sofia Wadensjö Karén, vd, UR (ordf.)
Thomas Mattsson, senior adviser, Bonnier News och ordförande, Utgivarna
Johanna Thulin Bratten, programchef, Samhälle TV4

ÅRETS LJUD & RÖRLIGT

Beauty och bubblor liveshopping by Aller media
Influencer marketing, infomercial och liveshopping nedkokat till sin rena essens. TV-shop för millennials med den hänförda studiopubliken flyttad till ett kärleksbombande chattfönster. Rakt in i målgruppen med hängivenhet och entusiasm.

#kampenförettbarn, allas.se
Kampanjformatets slagkraft och tidskriftens känsla för berättande lyfter en av livets stora sorger – ofrivillig barnlöshet. Intima personporträtt i video ger känslostyrka åt en helhet som också innehåller kvalificerad medicin- och samhällsjournalistik om ett ämne som för många är svårt att tala om. Men nog saknas männen lite?

Under huden med Kakan Hermansson by Aller media
En långkörare som allt mer gått från ytan till djupet, och därmed utvecklats till en av Sveriges ledande intervjupoddar genom Kakans professionalism och raka intervjustil. En podd som nu mer än någonsin håller vad titeln lovar.

Youtube-satsningen Förnuft & känsla, Auto Motor & Sport
Högt produktionsvärde matchar såväl den blänkande lacken från bilarna som de skickliga programledarna. Stadigt förankrade i sitt varumärke lyckas de med humorns hjälp tala till även en skeptisk del av publiken om en ny tid för branschen. Nytt för i år är en liten internationell satsning med engelsk titel och textning.

Jury:
Lars Truedson, vd, Tredje Statsmakten samt föreståndare vid Institutet för mediestudier (ordf.)
Anna Herdenstam, journalist, Expressen-TV
Patrik Syk, ansvarig för podcast och ljud, Aftonbladet

ÅRETS OMSLAG

DI Weekend nr 37/2020
Det osannolika blev plötsligt verklighet. Och Rickard Gustafson erkänner att han stod inför en utmaning som inget företag någonsin kunnat ana. Bilden där SAS VD sitter i ett i övrigt tomt plan säger allt: det fanns ingen krisplan.

Modern Psykologi nr 6/2021
I en tid som mest dominerats av svarta rubriker, går Modern Psykologi mot strömmen och satsar på ”Det sorglösa numret”.
Budskapet går inte att missa: tillsammans utstrålar symbolen, färgerna och rubriken hundra procent värme och glädje.

Svensk Golf nr 9/2020
Det illustrerade omslaget skapar en direkt känsla som målgruppen kan identifiera sig med: ”varför gick det så dåligt på golfbanan idag?” Ett mycket väl genomfört omslag med flera intresseväckande detaljer, till exempel spelarens tårar som formar ett vattenhinder och loggan som blir en del av kepsen.

Vogue Scandinavia premiärnumret 2021
Loggan behöver ingen närmare presentation, men bilden väcker nyfikenhet: vad gör Greta Thunberg på ett modeomslag? Kan man verkligen kombinera fashion och hållbarhet?Nya Vogue Scandinavia gör ett ärligt försök, och bara det är värt att uppmärksamma.

Jury:
Daniel Andersson, vd Tidsam (ordf.)
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult, Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont
Åsa Rydgren, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands. Idag konsult inom ledarskap och affärsutveckling

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

O(r)den, Midgårdsskolan Umeå
Vad som väntar efter studenten är alltid ovisst. Den känslan har Midgårdsskolan tagit fasta på och vigt samtliga sidor till de möjliga kriser som väntar efter examen. Med en dos svart humor lyckas redaktionen navigera mellan både stora och små frågor.

The Rydberg Tribune, Viktor Rydberg Odenplan
Ett imponerande produktionstempo och kvalitativt innehåll gör att tidningen ständigt ligger i framkant. Här lyser redaktionens engagemang i både i text och form. Starka reportage blandas med quiz och politik i en smart förpackad mix.

The Real Deal, skoltidning av Norra Reals medieförening Stockholm
Anrika Norra Reals skolanda syns klädsamt mellan raderna, där samtida nyheter varvas med anekdoter och en intern bevakning som värnar skolans kultur. Här samsas högt och lågt i ett innehåll elegant kurerat av både redaktör och formgivare.

Åssit, Strömbackaskolan Piteå
Strömbackaskolans tidning levererar en tydlig känsla från pärm till pärm. Läsaren lotsas genom sidorna via en fint förpackad röd tråd. Ord och bild jobbar i bra lagarbete med en tydlig publicistisk agenda.

Jury:
Jennie Sandberg, chefredaktör, MåBra och Motherhood (ordf.)
Agnes Hansius, förbundsordförande, Ung Media
James Savage, CEO & publisher, The Local

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Allt om Diabetes

En tidskrift om en allvarlig sjukdom i färgglad och ledig dräkt –Tidningen Allt om Diabetes lockar till läsning och ger uppmuntran och pepp till läsekretsen utan att för den skull missa allvaret. Modern folkupplysning när den är som bäst.

Arbetet
Med sin slagkraftiga mix av tunga grävjobb och bländande bildjournalistik sprider Arbetet ljus över den svenska arbetsmarknadens bakgårdar. Med träffsäker ton och läsarnas bästa för ögonen sätter Arbetet agendan på långt fler plattformar än sina egna. Kort sagt - Arbetet gör jobbet.

Breakit
Breakit startades med oddsen mot sig. I en tid när få fick ordning på digitala satsningar klev denna uppstickare fram med mod och kaxighet. Sex år senare visar Breakit att den kan stå på egna ben, med pigga granskningar och nya grepp.

Socionomen
Starka människoöden och brännande sociala frågor skildras i denna tidning som riktar sig till en av Sveriges hårdast pressade yrkeskårer. Iklädd ny kostym och med omsorg om både innehåll och form tar Socionomen krafttag för att möta behoven hos en ny generation samhällsbärare.

Jury:
Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet (ordf.)
Anna Gullberg, reporter, Expressen Politik & Samhälle
Josefin Jakobsson, hållbarhetsredaktör, Dagens industri
Linus Larsson, techredaktör, Dagens Nyheter
Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna, tidigare förlagsdirektör Story House Egmont

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Dagens ETC
Ett nätapotekslager där det förekommer allvarliga oegentligheter, grava uppgifter om en stjärnkock, poliser som inte kan bete sig på sociala medier. Dagens ETC har vågat satsa på god journalistik inom områden som engagerar läsekretsen, något som lönat sig i både nya prenumeranter och genomslag. Med starka avslöjanden har en liten aktör kunnat tävla mot de stora och visat att det finns hopp och en framtid för journalistik som är på tårna.

Svensk Damtidning
Kan en 130 år gammal dam verkligen vara digital, modern och relevant? Svaret är ja – åtminstone när det kommer till Svensk Damtidning. Med en mix av förstklassigt kungligt skvaller och nyheter, kombinerat med fördjupande journalistik, har Svensk Damtidning lyckats bjuda på glitter och glam i en tid då vardagen varit gråare än på länge. Man har dessutom lyckats växa digitalt och nått ut till fler – utan att tappa sin trogna målgrupp på vägen.

Travronden
Pandemin slår till och travet begränsas. Då ställer Travronden om och satsar än mer digitalt. Fördjupande journalistik om människorna och studioprogram ersatte bevakningen på plats. Interaktivitet med läsarna, nya samtalsforum och en helt ny digital auktion för hästar - allt resulterade i en stark ökning av antal prenumeranter och nya affärer. Travronden valde att ställa om, i stället för att ställa in.

Vego
Få tidningsmakare brinner så starkt för sin idé och personifierar sitt varumärke på samma entusiastiska och uppfinningsrika vis som Mattias Kristiansson. ”Kravlös vegomat åt alla” är visionen i det färgsprakande magasinet, i podden, i filmer på Youtube och i växande sociala kanaler. Vego får den nödvändiga omställning av kosten som vi alla måste göra att bli inspirerande och lustfylld. Ny finansiering har möjliggjort fortsatt tillväxt och en helt ny sajt. Magasinsbranschen behöver fler chefredaktörer som är tydliga röster.

Jury:
Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.)
Cissi Elwin, vd och chefredaktör, Chef
Johannes Klenell, kulturredaktör, Arbetet
Jon Mauno Pettersson, chefredaktör, Breakit
Karolina Roslund, vd, Perfect Day Media

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

En bransch som omsätter sju miljarder kronor. Vi värnar pressetiken och stärker publicister.

Kerstin Neld
Kerstin Neld