2022-09-15 12:31Pressmeddelanden

De första nominerade till Tidskriftspriset klara

Nu är de första nominerade till Tidskriftspriset klara. Vinnarna presenteras på Tidskriftsgalan den 19 oktober. Kategorierna som nu är klara är Årets Granskning, Årets Journalist, Årets Ljud & Rörligt och Årets Skoltidskrift. Under nästa vecka släpper vi nominerade i de sista fem kategorierna.

Det må vara bistra tider på marknaden, men det avspeglar sig inte i branschens lust att tävla om Tidskriftspriset 2022. Vi är verkligen glada för de hundratals bidrag som strömmat in till de olika klasserna, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Nedan hittar du nominerade i fyra klasser

ÅRETS GRANSKNING
Rika villaägare ockuperar allmän mark – med svartbyggd helikopterplatta

Av: Eigil Söderin och Emanuel Hendal
Dagens ETC
”Genom påhittiga metoder och journalistiskt fotarbete skapar de ett engagemang hos läsaren som ledde till folkligt uppror. När de avslöjade hur rika villaägare tar sig friheter och bryter lagen när de ockuperar det som är allas mark.”

Flickorna som tvingas tigga
Av: Johan Frisk och Anna Wallenlind Nuvunga
Faktum
”Genom en djupdykning i ett tabubelagt ämne ger reportrarna de osynliga barnen en röst. Och avslöjar ett systemfel där barn far illa medan samhällets skyddsnät brister.”

Den stora köpfesten
Av: Ida Karlsson och Linda Dahlin
Hem & Hyra
”I en omfattande granskning med kreativa metoder avslöjar de hur de mest utsatta blir brickor i ett fult spel när bostäder omvandlas till pengamaskiner. De stora vinnarna på ombildningsbluffen är   konsulterna som styr köpfesten medan hyresgästerna i utsatta områden mjölkas på pengar.”

Förlossningskrisen
Av: Irena Pozar, My Vingren, Frida Olheden och Ellen Hammarskiöld
VeckoRevyn
”Genom en unik kartläggning kan de avslöja vad som döljer sig bakom den nattsvarta statistiken inom förlossningsvården. Det som vårdpersonalen så länge varnat om får genom granskningen en ny skärpa.”

Jury:
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare VLT (ordf.)
Negra Efendić, undersökande reporter Dokument inifrån SVT
Jenny Küttim, grävredaktör SVT Nyheter

ÅRETS JOURNALIST
Mikael Färnbo

Dagens Arbete
"För att han efter ett redaktionssamtal om arbetsplatsolyckor fortsatte att själv fundera och gräva och, tio år senare, kunde avslöja nya uppgifter om ett uppmärksammat dubbelmord i en podcast som skriver om en del av Sveriges kalla kriget-historia."

Jan Gradvall
Di Weekend

"För att han i decennier – på största allvar, men med lätt penna – lyckats behålla positionen som den mest läsvärda skribenten inom populärkulturjournalistiken. En konstant som aldrig upphör att betrakta omvärlden med sin nyfikna reporterblick, lyhörda sinne och den djupaste av expertkunskaper."

Madeleine Pollnow
Filter
"För att hon återkommande lyfter och granskar tidsaktuella ämnen som berör många människor. Med stort engagemang och målande skildringar blottar Madelene Pollnow allvarliga systemfel."

Marcus Wilhelmson
Vi
"För att han ständigt förmår oss att se – och på ett djupare plan förstå – de människor som han intervjuar. Att kunna skildra en människa och driva en berättelse framåt med sådan språklig exakthet och stilistisk lätthet som han gör är få skribenter förunnat och gör hans penna helt unik i tidskriftssverige."

Sofia Wadensjö Karén
, vd UR (ordf).
Thomas Mattsson, senior adviser Bonnier News och ordförande Utgivarna
Johanna Thulin Bratten, programchef, Samhälle TV4

ÅRETS LJUD & RÖRLIGT
Förlossningskrisen (podcast)
VeckoRevyn
"Genom starkt ljudberättande om en av de vassaste skärvorna ur en vårdkris som engagerat hela samhället visar VeckoRevyn att man på mer än ett sätt fortsätter vara en tungviktare i den agendasättande journalistiken."

Hungrig på kärlek! (tv-format)
Hänt.se, Aller media
"
Med frisk aptit tar formatet sig an ett evigt tema – jakten på kärlek. Idén kombinerar affär, personligheter och underhållning på ett nytt sätt. Produktionen är proffsig och castingen som gjord för att skapa egna berättelser som tar formatet vidare."

Mordet på facktopparna (podcast)
Dagens Arbete
"Med stor professionalitet, medvetenhet om ljudmediets möjligheter och personligt driv lyfter podden fram en glömd händelse och ger upprättelse åt mordoffren och deras minne genom att ge en förut enkel historia nya nyanser."

Vad är grejen med? (korta videoklipp)
Femina, Aller media
"Grejen med detta är kulturjournalistik när den är som tillgängligast och delningsbarast. Det är rappt, effektivt och kunskapsrikt berättande i snygg kostym som får dig att känna dig smart."

Lars Truedson
, vd Tredje Statsmakten (ordf.)
Anna Rastner, Content Director Bauer Media Group
Patrik Syk, Exekutiv Producent Aftonbladet Podcast

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

Cumulus
Åva gymnasium i Täby
"I ett starkt temanummer om fördomar levererar redaktionen hög journalistisk kvalité. Med imponerande mognad skildrar de både sin skolvardag och de stora samhällsutmaningarna. Layout och illustrationer håller genomgående hög klass."

Frizon
Vimmerby gymnasium
"När framtidens utmaningar känns överväldigande kommer Frizon till studenternas undsättning. I en elegant förpackning levererar redaktionen gedigna analyser, reportage och intervjuer om vad som väntar både i det lilla livet och det stora."

La Baguette
Svenska skolan i Paris
"Den engagerade redaktionen lotsar sina läsare genom den fransk-svenska studenttiden. Samtidigt visar de en nyfikenhet för samtida frågor, både i Sverige, Frankrike och övriga världen, förpackat i en genomtänkt layout och med högkvalitativa illustrationer."

Latin Lover
Södra Latins gymnasium i Stockholm
"Provokativt, lekfullt och innovativt, Latin Lover är en bladvändare som tänjer på gränserna för vad en skoltidskrift kan vara. Redaktionen är tydligt självständig och kreativ till både form och innehåll."

James Savage
, CEO & Publisher The Local (ordf.)
Susanne Claesson, chefredaktör Magasin K
Måns Höög, Förbundsordförande Ung Media Sverige

Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

Om Sveriges Tidskrifter – Publicister i samverkan

Sveriges Tidskrifter är en branschorganisation för publicister som verkar inom ett fördjupande ämnesområde. Med våra ca 380 medlemmar är vi landets största branschorganisation inom medieområdet.

Kerstin Neld
Kerstin Neld