2022-10-10 12:45Pressmeddelande

Hållbarhet i fokus när Svenska Mötens kockutbildning rör sig västerut

Hållbarhet står på agendan när Svenska Möten drar i gång andra tillfället av sin nya kockutbildning. Denna gång hålls utbildningen på hotell- och konferensanläggningen Två Skyttlar i natursköna Örby, några mil öster om Göteborg.

Med syftet att inspirera och öka kunskapen kring hållbarhet inom matlagning sjösattes Svenska Mötens första kockutbildning tidigare i våras på Högbo Brukshotell i Sandviken. När det nu är dags för den andra utbildningsetappen ligger fokus återigen på hållbarhet genom hela matlagningsprocessen, från jord till bord. Från valet av råvaror, till att hantera matsvinn och ställa krav på leverantörer och ägare.

– Hållbarhetsperspektivet är en mycket viktig del av vår verksamhet och vi är stolta över att kunna fortsätta initiativet med hållbara kockutbildningar, och att det finns ett ömsesidigt engagemang från våra anläggningar. Vi tror och hoppas att detta inspirerar till att tänka ytterligare ett steg längre kring hållbarhet inom mat och dryck, säger Michael Schüller, vd på Svenska Möten.

Denna gång är det hotell- och konferensanläggningen Två Skyttlar i Örby i Västra Götaland som håller i utbildingen. Dagen inleds med en presentation av Simon Strandvik, hållbarhetsansvarig på Svenska Möten och följs av skörd och matlagning, inspirerad av en hållbar matfilosofi ute på odlingarna. Dessutom är företaget Segers med och sponsrar hållbara och slitstarka kockrockar från sin senaste kollektion.

– Kärnan i vårt matkreerande är Härodlat, vår köksodling. Härodlat är cirkulärt, vi gödslar våra odlingar med vårt matavfall, skalprodukter. Detta omvandlar vi till gödsel med hjälp av Bokhasi. Tillsammans med vår trädgårdsmästare gör vi en plan för vad vi vill odla. Och i takt med att vi skördar, skapar vi menyer till våra gäster. Från vår jord till ert bord, härodlat, berättar Malin Västerteg, vice vd på Två Skyttlar.

Emma Fyman Andréasson som är kökschef på Två Skyttlar och leder utbildningen menar att hållbarhet bland annat handlar om att anpassa sig efter säsong. Det innebär att kockarna under utbildningen kommer att få arbeta med härodlade råvaror, såsom olika sorters kål och rotfrukter. Två Skyttlar kommer att dela med sig av lösningsorienterade rätter som ”Brödraggmunken” och ”Brödmüsli” med förhoppningen att deltagarna tillsammans ska bidra med egna hållbara förslag.

– Vi vill bidra och bygga vidare på det som var uppskattat i senaste utbildningen. Det finns stora utmaningar i samhället kopplat till matlagning och matsvinn, men jag är övertygad om att man kan göra stor skillnad med små förändringar. Tanken med kockutbildningen är att inspirera och att ännu fler ska få upp ögonen för detta. Problemet handlar inte om en ovilja, utan att man har svårt att veta hur man ska hitta tid och resurser, säger Emma.

Kockutbildningen går av stapeln 11 oktober på Två Skyttlar.

Om Svenska Möten

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. www.svenskamoten.se

Maria Skarve
Marknads- och Kommunikationschef