2024-02-16 08:00Nyhetsbrev

28 mars är ett viktigt datum!

Foto: Pierre Ekman

Det är drygt tre månader kvar till årets stora höjdpunkt Årskonferensen 20-22 maj i Malmö och det är glädjande att så många redan har anmält sig. Den 28 mars är sista dagen för anmälan till Early Bird-pris, så missa inte det datumet! Ett tips är att anmäla dig och dina kollegor snarast. Tänk även på att boka boende. Malmö är en het stad för konferenser och event så var ute i god tid för att säkra en plats.

Läs mer härLInjer grey 2 mm.jpg

Hur var det att söka Quality Mark igen?

– Processen att söka Quality Mark på nytt gav oss en värdefull möjlighet att reflektera över våra prestationer och framsteg. Det tillåter oss att noggrant utvärdera vad vi har uppnått som en stad och identifiera områden som behöver förbättras och utvecklas. Genom att återigen engagera oss i ansökningsprocessen öppnar vi upp för nya perspektiv och stärker vår vilja att fortsätta förbättra oss, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Läs mer här.LInjer grey 2 mm.jpg

9 mars – sista datum att ansöka till Årets BID-område 2024!

Svenska Stadskärnor har sedan 2015 genomfört över ett 30-tal framgångsrika BID-processer runt om i landet. Med denna utmärkelse vill vi uppmärksamma det viktiga utvecklingsarbete som sker – i syfte att engagera och sprida kunskap om kraften att samverka i samförstånd tillsammans. Priset delas ut för första gången och det sker under banketten på Årskonferensen 21 maj i Malmö. Här finns information och kriterier för ansökan. Sista datum för ansökan är 9 mars.LInjer grey 2 mm.jpg

Bjud in era fastighetsägare till Fastighetsägarträffen 21 maj i Malmö!

Träffen arrangeras för första gången som en del i Årskonferensen och inleds med Martin Klinteberg, etableringsansvarig i Helsingborg. Han kommer att beskriva Helsingborgs lyckosamma etableringssatsningar tillsammans med fastighetsägare, vilket skapat stort värde för stadskärnan och de engagerade fastighetsägarna. Därefter blir det diskussion kring olika frågeställningar och erfarenhetsutbyte. Se hela inbjudan här. Anmälan senast 17 maj gör du här.LInjer grey 2 mm.jpg

INFORMATION FRÅN VÅRA PREFERRED PARTNERS

Det Rotterdam-baserade teknikföretaget Chainels firar i 10-års jubileum. Det som började som ett examensarbete vid Delft University of Technology har blivit en viktig aktör i PropTech-världen, med över fyrtio anställda inklusive ett internt utvecklingsteam. Där många startups snubblar, står Chainels stadigt som leverantör av plattformar för för hyresgästupplevelser för köpcentra, kommersiella och bostadsfastighetsjättar, flygplatser samt kommunala samhällen som Amsterdam, Rotterdam, Malmö och Göteborg. De finns representerade på 17 marknader. Medgrundarna Erwin Buckers och Sander Verseput har lett företaget från dess blygsamma början till att säkra en Serie-A-investering från Aconterra och Capricorn Partners i januari 2023.

Läs om deras utvecklingsresa här.

LInjer grey 2 mm.jpg

Premiumetablering i Göteborgs Citykärna

Bergströms Ur startade i Uppsala 1953 och etablerade sig i Göteborg 2003. När Bergströms Ur tog över som auktoriserad Rolex återförsäljare valde man att utöka butiksytan och samla de olika klockmärkenas ”universum” – Rolex, Breitling, Longines, Rado med flera – i en exklusiv specialinredning i ädelträ, marmor och olika metallinslag.

Vår Preferred Partner, SOH Butiksetablering med sin erfarenhet av komplexa butiksetableringar, valdes som partner för byggentreprenaden. De samarbetade med RumRum Interior som ansvarade för designen och konceptutvecklingen.

Det mest spektakulära i hela projektet är den specialdesignade ellipsformade spiraltrappan i metall med marmor i stegen och läderlindad handledare. Trappan fick tas genom fasaden i två delar via fönsteröppningarna och svetsades ihop på plats. Ta gärna en sväng förbi butiken nästa gång ni är i Göteborg, det är helt klart ögongodis för den som uppskattar nyskapande handelsmiljö, säger Bo Holmlind, CEO på SOH Butiksetablering.

För mer info kontakta: Bo Holmlind, 0705 68 47 47, bh@sohbutiksetablering.se  www.sohbutiksetablering.se

LInjer grey 2 mm.jpg

Det låga och minskande barnafödandet påverkar utveckling och efterfrågan!

SCBs prognoser för barnafödande liknar en igelkott! Trenden med sjunkande födslotal är långvarig och ser ut att fortsätta, vilket på sistone fått mycket uppmärksamhet i både svensk och utländsk press. Antalet barnfamiljer kommer vara betydligt färre framöver! Det är tydligt att det finns utmaningar kopplat till sjunkande födelsetal som kommuner och regioner redan idag möter, och en framtid att förbereda inför! Förutom samhällsplanering och bostadsutveckling, kommer den kommersiella efterfrågan att påverkas – men hur?! Vi är nu igång med vår insiktsstudie om effekter och konsekvenser av minskat barnafödande, studien är klar i mars 2024.

Vill du veta mer, läs mer här:

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Vi samverkar med cirka 180 kommuner och företag, samverkans-organisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges centrum- och platsutvecklare, ATCM i England och IDA i USA.

Björn Bergman
Björn Bergman