2020-12-21 14:47Medlemsinfo

Tack för din samverkan under 2020!

Västerås vinterbelysningVästerås vinterbelysning

Ett utmanande år går mot sitt slut och runt hörnet väntar det nya året, vilket vi varmt välkomnar! Konferenser och utbildningar flyttades fram. Utmärkelser ställdes in. Allt detta tar vi igen nästa år, med råge!

Handlöst kastades vi in i cybervärlden för att hålla kontakt, coacha, inspirera och stötta varandra. Utvecklingen av e-handeln tog en rasande fart. Vi har alla ställts inför utmaningar som vi aldrig tidigare mött. Ute i våra stadskärnor har ni visat prov på drivkraft, engagemang, kreativitet och kämpaglöd som imponerar och är värda guldmedaljer!

BID-processer har startat, genomförts och avslutats under denna period – på ett situationsanpassat sätt. Grattis Borlänge och Lidköping till era BID-diplom. Lycka till med det fortsatta arbetet kring Service-BID önskar vi Svärdsjö, Sollerön, Grängesberg samt Avesta, Falun, Hallstahammar och Sala som påbörjat sitt arbete med platssamverkan med BID-modellen som grund. Grattis till Kristinehamn och Växjö som förnyat sitt QM-certifikat. Grattis Falkenberg, Göteborg, Helsingborg och Kristianstad för ert framgångsrika Purple Flag-arbete. Vi har, i samarbete med Sveriges Centrumutvecklare samt branschkollegor, genomfört ett 10-tal webinars för att förstå och beskriva pandemins framfart och dess effekter i vårt avlånga land. Forskningsrådet har samlat sina reflektioner i ”Spaning 2020 med titeln Tänk om…” Se mer info nedan.

Bli inspirerad av Kristianstads Purple Flag-arbete som de dokumenterat här

Det har varit tufft på alla sätt och vis men vi har också lärt oss nya saker som vi tar med oss in i det nya året med målet att bli ännu vassare i vår yrkesroll för levande orter och livfulla städer. Närmast i tiden väntar årets första nätverksträff med CityGroup runt om i landet. Om det blir digitalt, fysiskt eller både och är i nuläget oklart. Men notera 9 februari i din kalender. För region Norr, som nästa år träffas i Örnsköldsvik, är det lunch-till-lunch den 8-9 februari. Se inbjudan CItyGroup här och anmäl dig här.

Vi har flyttat fram Årskonferensen till den 15-16 september i Östersund. Det innebär också att vi flyttat fram datum för ansökan till Årets Stadskärna till den 28 februari och inlämning av ansökningshandling senaste den 30 april 2021. Vi har även förlängt möjligheten till en förenklad omcertifiering av ert QM med ett år. Missa inte möjligheten att enkelt bibehålla ert QM. Den stad som söker till Årets Stadskärna 2021 måste ha lämnat in sin QM-ansökan senast den 30 april 2021 för att kunna bli kandidatstad.

NYA WEBINARS PÅ GÅNG!

Vi har alla blivit mer digitala och accepterar numera att mötas via en datorskärm. Mest för att vi inte haft något val, men det finns fördelar också. Vi kan ses oftare och enklare när vi inte längre behöver resa för att mötas. Dessa fördelar ska vi försöka ta vara på genom att erbjuda er medlemmar flera spännande webinars under 2021, i olika format och med varierande inriktning. Vi återkommer med inbjudningar till en serie webinars enbart för medlemmar längre fram.

Först ut är dock ett webinar med BID-Forum den 26 januari 2021 kl 08.30-09.30 med rubriken:

Kommunernas roll och engagemang i BID-processen

· Varför har man valt att investera i ett nytt arbetssätt som BID?

· Hur gör man för att avsätta tid och resurser?

· Vilka beslut och vilken förankring behövs lokalt?

· Vilka mål har man satt upp för framtida samverkan mellan det offentliga och privata näringslivet?

Ledande kommunala representanter berättar om sin resa i BID-processen och deras framgång och utmaningar längs vägen. Se inbjudan här

JULLÄSNING: Spaning 2020: Tänk om...

Medlemmar i Svenska Stadskärnors Forskningsråd bjuder på inspirerande och tänkvärd 80-sidors läsning utifrån sin respektive spetskompetens  om staden och dess utveckling. Tillsammans kanske vi kan lägga det pussel som tar våra städer in i framtiden på ett för alla inblandade attraktivt sätt. Läs den digitalt här eller beställ ett tryckt exemplar. Medlemspris: 100 kr/ex + porto för medlemmar i Svenska Stadskärnor och Sveriges Centrumutvecklare Normalpris: 295 kr/ex + porto. Maila till info@svenskastadskarnor.se

NYA DATUM FÖR VÅRA UTBILDNINGAR

UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling, som skulle genomförts i Malmö den 26-28 januari har flyttas fram till den 21-23 april 2021 i Malmö. Notera även 2-4 november. Läs mer här

Nytt datum för BID-Manager utbildningen 2-3 februari 2021 i Borlänge Läs mer här

Planerade utbildningar 2021

3-5 mars 2021 Personligt Ledarskap läs mer här

14-16 september 2021 Det coachande ledarskapet läs mer här

God Jul & Gott Nytt År vill vi önska er alla med denna vackra vinterbild från Östersund! Staden där vi ska vara           TILLSAMMANS IGEN!

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 115 svenska orter och städer.