2021-11-23 14:33Medlemsinfo

Hög puls i höstmörkret

Julgranbygge på Lilla torg i Malmö.Julgranbygge på Lilla torg i Malmö.

Det råder febril aktivitet runt om i våra stadskärnor och centrum. Vinterbelysning ska upp, skyltsöndag närmar sig med stormsteg och Black Friday hela veckan lång – är bara förnamnet på allt som sker!!! November är med andra ord lika med MYCKET NU!

43 städer i gemensam kampanj

Den 9:e november lanserades den nationella kampanjen Ingen Puls utan din. Över 40 städer står som avsändare och syftet är att visa hur viktiga våra städer och orter är i ett bredare och djupare perspektiv. Konsumenters val påverkar näringslivets och kommunernas totalekonomi, välbefinnande och trygghet. Tänkvärt, eller hur?                 Du kan fortfarande anmäla dig till kampanjen. Lä mer här.

Missade du Richard Florida?

Samma dag var det premiär för Sweden Urban Arena i ett digitalt och internationellt format. Det gav oss intressanta insikter i hur andra städer har hanterat pandemin och framförallt hur det agerar för framtiden. Du som missade konferensen har fortfarande möjlighet att ta del av innehållet. Kontakta oss för offert.

Studiebesök om vinterbelysning 6 dec i Malmö

Vår nationella partner MK Illumination presenterar sin nya satsning Lumagica – en unik ljuspark i Sverige och som visat sig vara mycket framgångsrikt i andra länder. På studiebesöket möter du bl a deras konceptdesigner Camilla Eriksson som ger oss en bakgrund till satsningen och en beskrivning av upplägget. Vi får en privat guidad visning av deras 1,5 km långa slinga med ljusinstallationer. Sista anmälningsdagen är 26 november. Det är kostnadsfritt för medlemmar. Läs hela programmet här.

Vem blir Årets Stadskärna 2022?

På kvällen den 18 maj nästa år vet vi svaret! Då kommer vi att befinna oss i Östersund i samband med vår Årskonferens 18-19 maj med temat Hållbart så klart! Gör plats in din kalender redan nu – notera även mingel på kvällen den 17 maj.

Intresseanmälan till Årets Stadskärna görs senast den 31 dec 2021 och senast den 28 februari 2022 ska anmälningsformuläret vara inskickat. Här finns all fakta.

Grattis Sundsvall till ert QM – Quality Mark

För att söka till Årets Stadskärna måste man ha ett godkänt QM. Det är ett certifikat för samverkansarbete som visar att man arbetar långsiktigt, strategiskt, har tydliga mål och följer upp resultaten. Den är en garanti för att alla intressenter menar allvar med sitt engagemang och leder därför till en stabilitet i den samverkan som skapar förutsättningar för nya investeringar i staden. Under året har flera städer blivit godkända. Den senaste är Sundsvall. Läs mer om QM här och vad det har betytt för de städer som fått sitt QM-certifikat.

27 vetgiriga elever på utbildning i Malmö

UCM Basic stads-, plats- och centrumutveckling kunde äntligen genomföras. Det är en av våra populära branschanpassade utbildningar för dig som är ny i rollen eller känner att du behöver uppdatera din kompetens. Läs mer här.

Notera även UCM Personligt ledarskap 22-24 april 2022 och UCM Coachande Ledarskap13-15 september 2022.

Om Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 105 svenska orter och städer.