2024-04-25 07:52Pressmeddelande

Stort intresse för Örebros nya vinmässa

Sparkling & Wine Stockholm 2020Sparkling & Wine Stockholm är en av många populära vinmässor som Svenska Dryckesmässor arrangerar. Intresset för Örebros nya vinmässa är stor och helgens mässa spås bli välbesökt.

I helgen är det premiär för Örebros nya vinmässa Örebro Vin & Deli och intresset från såväl besökare som utställare har varit stort. Biljettförsäljningen är över förväntan med närmare 4000 personer som redan köpt sin biljett och 52 utställare med vin, annan dryck och delikatesser.

Örebro har sedan länge haft vinmässor, från Chateau Grand Cru på slottet som 2013 flytta till Conventum för att senare byta namn till Örebro Vinmässa. I år är det dock premiär för en helt ny vinmässa även om den precis som den tidigare arrangeras på Conventum Arena. Bakom mässan står profilen Stanley Wong med sitt företag Svenska Dryckesmässor, Sveriges största arrangör inom genren som står bakom några av Sveriges största och många av Sveriges mest populära dryckesmässor.

– Det känns jätteroligt men också som en spännande utmaning att arrangera en mässa på hemmaplan. Många Örebroare har gått på tidigare vinmässor här och med ett nytt varumärke vill vi överträffa deras förväntningar och att dom ska känna ”wow”, precis som dom gör i dom andra städerna vi verkar, säger Stanley Wong.

Några dagar före spås mässan blir en succé, med nästan 4 000 sålda biljetter (i skrivande stund) och 52 anmälda utställare.

– Intresset från både besökare och utställare är verkligen stort. Det är många utställare som inte varit här på länge och flera som aldrig tidigare varit här, berättar Viktor Skoogh som är mässansvarig för Örebro Vin & Deli.

Tidigare erfarenhet är att örebroarna i stort köper sin biljett på plats och trots att så många entrébiljetter sålda behöver man än så länge inte vara orolig att bli utan om man inte köpt biljett menar arrangören.

– Conventum som är vår samarbetspartner är en stor anläggning med plats för många även vi såklart inte kan garantera att det finns biljetter kvar till helgen men vi tror att alla som vill ska få plats. Däremot så sparar man en slant om man förköper sin biljett, fortsätter Viktor.

Förutom många nya utställare kan man för första gången erbjuda teckenspråkstolkade vinprovningar på en vinmässa i Örebro.

– Kunskap är ett ledord för alla våra mässor. Det är absolut festliga tillställningar men vi vill att man ska lära sig och inspireras till nya smakupplevelser. En del av det är att ha många kunniga utställare på plats men även lärorika provningar. När vi är här i Örebro, med så många teckenspråkstalande känns det också självklart att kunna erbjuda ett par teckenspråkstolkade provningar, avslutar Viktor Skoogh.

Om Svenska Dryckesmässor

Svenska Dryckesmässor är Sveriges största arrangör av dryckesmässor. Vi arrangerar tretton årligt återkommande dryckesmässor i Sverige som besöks av cirka 85 000 personer varje år.

Stanley Wong
VD, Svenska Dryckesmässor