2024-03-19 10:45Pressmeddelande

Öl & Spritmässan Stockholm finalist i Gyllene Hjulet 2024

Öl & Spritmässan Stockholm 2023Öl & Spritmässan Stockholm 2023

Under måndagen arrangerade SES, Sponsrings & Eventsverige ett nomineringsmingel på Rigoletto i Stockholm för att hylla och presentera finalisterna i Gyllene Hjulet 2024. Öl & Spritmässan Stockholm presenterades som en av finalisterna i den nya kategorin Årets mässarrangemang.

Gyllene Hjulet är en tävling, arrangerad av SES (Sponsrings & Eventsverige) som uppmärksammar och hyllar aktörer som nyttjat intresse och upplevelsebaserad kommunikation för bästa effekt. Tävlingen belönar projekt som under 2023 har visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag.

Det är 26e gången som Gyllene Hjulet arrangeras men i år är första gången som Årets Mässarrangemang utses och Öl & Spritmässan Stockholm är en av tre finalister.

– Det är kul att mässor uppmärksammas som en egen kategori i denna prestigefyllda tävling och som arrangör av dryckesmässor är det såklart kul att just en dryckesmässa får utmana andra stora mässarrangemang. Sen är det extra hedrande att Öl & Spritmässan Stockholm tar plats bland en av finalisterna, det finns ju så många dryckesmässor i Sverige idag. Öl & Spritmässan Stockholm hade premiär 2023 och blev en modern dryckesmässa som verkligen välkomnade öl och spritdrycker in i finrummet, säger Stanley Wong, VD på Svenska Dryckesmässor som arrangerar mässan tillsammans med Stockholm Waterfront.

Bidragen bedöms utifrån konceptets utformning, hur väl det attraherar utställande företag, hur effektivt det når sina utställares målgrupp, kreativitet och nyskapande, användningen av digital teknik, hållbara lösningar och mätbarhet.

– Vi har arrangerat dryckesmässor sedan 2011 så det här blir verkligen ett kvitto på att vi arrangerar inspirerande och kreativa mötesplatser för dryckesbranschen.

Öl & Spritmässan Stockholm arrangeras på Stockholm Waterfront som är stans landmärke för centrala möten och evenemang.

– Det känns fantastiskt att bli nominerade i Gyllene Hjulet med ett evenemang som visar på hur man med en kompromisslös tanke om kvalitet i alla delar kan vässa och skapa en dryckesmässa, samt etablera den mitt i Stockholm. Vi är så glada över att vår partner Svenska Dryckesmässor vill göra detta hos och tillsammans med oss. Det blir ännu ett kvitto på hur vår ’arena’ stärks i sin roll som publikmagnet, säger Kenth Larsson, försäljningsansvarig på Stockholm Waterfront Congress Centre & Radisson Blu Waterfront Hotel.

Finalen med tillhörande gala äger rum 17 april på Mûnchenbryggeriet. För underhållningen står några av landets främsta artister och middagen är signerad Ludwig Tjörnemo, vinnare av årets kock 2020.

Om Svenska Dryckesmässor

Svenska Dryckesmässor är Sveriges största arrangör av dryckesmässor. Vi arrangerar tretton årligt återkommande dryckesmässor i Sverige som besöks av cirka 85 000 personer varje år.

Stanley Wong
VD, Svenska Dryckesmässor
Stanley Wong
Kenth Larsson
Försäljningsansvarig på Stockholm Waterfront Congress Centre & Radisson Blu Waterfront Hotel.
Kenth Larsson