2024-06-03 12:22Pressmeddelande

Ny vd på Sundsvall Energi

Foto Linda Leiderud

Linda Leiderud efterträder Anders Jonsson som vd på Sundsvall Energi. Hon tillträder sin nya tjänst den 2024-10-01.

Linda Leiderud kommer närmast som vd på Söderhamn Nära vilket är det kommunala energibolaget i Söderhamns kommun.
- Jag är mycket glad att kunna meddela att Linda Leiderud har utsetts till ny vd för Sundsvall Energi. Linda har bred erfarenhet av verksamhetsutveckling, styrning och ledning och har arbetat både internationellt och i Sverige i olika branscher och kommunala verksamheter, säger Jonas Borg, styrelseordförande Sundsvall Energi.
- Det har varit en gedigen rekryteringsprocess att hitta en bra kandidat till rollen. Anders Jonsson som nu går i pension har varit anställd på bolaget 34 år och det är alltid en utmaning att ersätta en person med så mycket erfarenhet och kompetens. Jag är dock övertygad att vi hittat rätt kandidat för att fortsätta driva bolaget framåt, fortsätter Jonas.
Linda kommer ursprungligen från Ramvik i Ångermanland och är en inte helt okänd profil i vår region då hon jobbat många år i olika roller på Timrå kommun, Region Västernorrland och i privata bolag.
- Jag är både ödmjuk och förväntansfull inför uppdraget att driva och utveckla Sundsvall Energi framåt tillsammans med alla kompetenta medarbetare, säger Linda Leiderud.

Om Sundsvall Energi

Målet och drivkraften för oss på Sundsvall Energi är att vår verksamhet ska vara bra både för människorna och miljön samt bidra till Sundsvallsregionens fortsatta utveckling. Våra erbjudanden till kund ska ha höga miljö- och klimatprestanda. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering. Sundsvall Energi ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB.

Nina Norrbin
Kommunikationsstrateg