2024-07-01 10:25Pressmeddelande

Ny fjärrvärmeledning över Alnösundet

Bild på fjärrvärmeledning

Sundsvall Energis fjärrvärmeledning till Alnön ska bytas ut för att säkerställa trygg och tillförlitlig leverans av värme till Alnön.

- Arbetet innebär att två stycken 720 meter långa fjärrvärmeledningar ska sänkas till botten mellan fastlandet och Alnön. Arbetet pågår just nu vid tre olika platser innan vi är redo att sänka ned ledningen, säger Mikael Tornberg, byggledare för Sundsvall Energi genom FVB.

Områdena för anslutningar mot de bägge landsidorna schaktas och förbereds för nya ledningar och betongkammare, en på var sida om sundet. Ledningen skarvas samman strax norr om Karlsvikpiren och de två ledningarna dras sedan ut i sundet och flottas ut till nedsänkningsplatsen.

Arbetet är planerat att pågå mellan maj och november 2024.
• Rör levererades till förtillverkningsplatsen för att svetsas samman under maj-juni.
• Schaktarbeten på bägge sidor om sundet påbörjades i maj.
• Sänkning av nya fjärrvärmeledningar sker i månadsskiftet augusti/september.
• Inkoppling av de nya fjärrvärmeledningarna sker i september/oktober.
• Återställning oktober/november.

Under projektets gång kommer tyngre trafik med arbetsfordon och materialtransporter att synas på våra vägar för att nå våra arbetsområden. Arbetsfordonen kommer bland annat att köra via Fockvägen till vårt arbetsområde på Alnön. Under flottning av fjärrvärmeledningen kommer båttrafiken i området att begränsas, från förtillverkningsplatsen vid Karlsvik upp till sänkningsplatsen. Vid sänkning av ledningen kommer området för båttrafik vara avstängt. Detta arbete kommer att ske under några dagar i slutet av augusti.
Leveransen av fjärrvärme till våra fjärrvärmekunder kommer inte att påverkas under arbetet.

Om Sundsvall Energi

Målet och drivkraften för oss på Sundsvall Energi är att vår verksamhet ska vara bra både för människorna och miljön samt bidra till Sundsvallsregionens fortsatta utveckling. Våra erbjudanden till kund ska ha höga miljö- och klimatprestanda. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering. Sundsvall Energi ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB.

Nina Norrbin
Kommunikationsstrateg