2023-04-21 13:22Pressmeddelande

Misstänkt felaktig deponering av askor på Blåberget

Bild över Blåberget

Vid provtagning av den flygaska som bildas vid förbränning av avfallet i kraftvärmeverket på Korstaverket konstaterades förhöjda värden av kvicksilver. De förhöjda värdena innebär att flygaskan inte får deponeras på Sundsvall Energis deponi på Blåberget. Detta har trots allt skett under en begränsad period och rapporterades in av Sundsvall Energi till Miljökontoret som under onsdagen lämnade in en anmälan om misstanke om miljöbrott.

- Med anledning av dom förhöjda värdena av kvicksilver i flygaskan stoppade vi frakten till Blåberget, där vi normalt sett deponerar det här avfallsslaget på en särskild anlagd och anpassad del av deponin. I stället fraktar vi nu den aktuella flygaskan till en annan deponianläggning som har tillstånd att deponera avfall med dom uppmätta halterna av kvicksilver, säger Bjarne Öberg, produktionschef vid Sundsvall Energi.

I dagsläget har Sundsvall Energi inte kunnat fastställa orsak till dom förhöjda värdena. Vi undersöker både inkommande avfallsflöden och vår egen interna process för att förstå varför dessa förhöjda värden har kunnat uppstå. Vi har gjort kompletterande provtagningar och avvaktar svar på laboratorieanalyser från dessa.

Om Sundsvall Energi

Målet och drivkraften för oss på Sundsvall Energi är att vår verksamhet ska vara bra både för människorna och miljön samt bidra till Sundsvallsregionens fortsatta utveckling. Våra erbjudanden till kund ska ha höga miljö- och klimatprestanda. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering. Sundsvall Energi ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB.

Anders Jonsson
Anders Jonsson