2021-01-27 06:30Pressmeddelande

Mark- och miljödomstolen ger tillstånd till utbyggnad av avfallspanna

Fotograf: Olle MelkerhedKorstaverket

Mark- och miljödomstolen ger Sundvall Energi tillstånd att höja den tillförda effekten i avfallsförbränningsanläggningen vid Korstaverket samt att genomföra de om- och tillbyggnader som behövs för den planerade ändringen. I samband med det upphäver Mark- och miljödomstolen tillståndet till fortsatt drift av en äldre avfallseldad ångpanna.

- Det här ger oss möjlighet till att nu satsa på en hållbar uppgradering av vår nyare avfallspanna som medför att vi ytterligare förbättrar vår miljöprestanda vilket är mycket glädjande, säger Anders Jonsson, VD Sundsvall Energi.

Det ändrade miljötillståndet innebär att den tillförda effekten på avfallspannan ökas från 60 MW till 84 MW.

- En utbyggnad av vår avfallspanna är inte endast bra för miljön utan även ekonomiskt riktigt för bolaget då det minskar behovet av köp från externa värmeleverantörer. Volymmässigt kommer vi att elda upp till 20 000 ton avfall mer per år, vilket innebär att vi framgent kommer att behandla totalt cirka 200 000 ton avfall per år vid Korstaverket, säger Bjarne Öberg, produktionschef vid Sundsvall Energi.

Investeringen uppgår till cirka 100 mnkr och förarbetet är initierat. Under februari tecknas avtal med leverantörer och i samband med underhållsstoppet av pannan i september kommer effektökningen att genomföras.

- Vi kommer att behöva ungefär en månad till att trimma in den utbyggda pannan, men inför den så kallade eldningssäsongen som avser november och framåt kommer pannan att vara igång vilket medför säkra värmeleveranser till våra kunder, säger Bjarne Öberg.

Det beslutade tillståndet är tidsbegränsat till och med 2027-12-31, vilket innebär att bolaget kommer att behöva söka om ett nytt grundtillstånd.

- Arbetet med ett nytt miljötillstånd för befintlig och eventuellt tillkommande verksamhet vid Korstaverket kommer att läggas fram till bolagsstyrelsen för ställningstagande innan utgången av 2022. Vi kommer också under året att se över hela energibalansen i syfte att främst minska externa kostnader kring inköp av värmeleveranser från industrin, säger VD Anders Jonsson.

Fakta:
Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket genom energiåtervinning av avfall. Anläggningen består idag av fem pannor. Avfallspannan som invigdes 2007 är den största pannan vid Korstaverket och eldas till största del med hushållsavfall. Värmedistributionen sker via sex fjärrvärmenät.

Om Sundsvall Energi

Sundsvall Energi producerar, levererar och säljer energi i form av fjärrvärme och el. Dessutom tillvaratar vi samt förbränner regionens avfall. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket, där vi även energiåtervinner avfall. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering.

Anders Jonsson
Anders Jonsson