2024-02-27 11:00Pressmeddelande

Historiskt beslut för Sundsvall Energi – 50-årig oljeepok går i graven

Sundsvall Energi Bergrum

Styrelserna för Sundsvall Energi och Korsta Oljelager har fattat beslut om att sanera befintliga oljebergrum vid Korstaverket samt att bygga om tre av dessa till värmelager. Investeringen uppgår till 150 miljoner kronor.

- Det här är styrelsebeslut som visar att vi tar ansvar för den gröna omställningen samtidigt som vi skapar nytta genom att möjliggöra för ny framtida användning för delar av vår verksamhet, säger Anders Jonsson, VD Sundsvall Energi.

Inom anläggningen vid Korstaverket finns fyra oljebergrum om vardera 100 000 m3. Bergrummen uppfördes i mitten av 1970-talet och har tidigare verkat som lager av eldningsolja. Utöver oljebergrummen finns också ett gasolbergrum.

Nu har styrelserna för Sundsvall Energi och Korsta Oljelager beslutat att sanera tre av oljebergrummen samt bygga om dem till värmelager som en del av Sundsvall Energis fjärrvärmesystem.

- Grundfunktionen för värmelagret är att lagra värmeenergi från våra produktionsresurser med lägst rörlig driftkostnad under perioder då vi har överskott av värme, för att sedan leverera då fjärrvärmebehovet är som störst. I vårt fall är det sommardriften av avfallskraftvärmeverket som ger stora mängder överskottsvärme som vi idag kyler bort, säger Bjarne Öberg, produktionschef vid Sundsvall Energi.

- Fjärrvärmeverksamheten i Sundsvall har funnits sedan 70-talet och förväntas vara en viktig del av Sundsvalls energiförsörjning åtminstone 50 år till. Den här är en historisk investering – inte bara för miljön, utan som också bidrar till att systemet blir än mer attraktivt för bolagets kunder även i framtiden, säger Anders Jonsson.

Under förutsättning att pågående ärende i Mark- och miljödomstolen vinner laga kraft, sker uppstart under våren 2024. Sanerings- och ombyggnadsarbetena förväntas pågå under en tvåårsperiod.

Om Sundsvall Energi

Målet och drivkraften för oss på Sundsvall Energi är att vår verksamhet ska vara bra både för människorna och miljön samt bidra till Sundsvallsregionens fortsatta utveckling. Våra erbjudanden till kund ska ha höga miljö- och klimatprestanda. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering. Sundsvall Energi ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB.

Anders Jonsson
Anders Jonsson