2021-09-23 10:00Pressmeddelande

Företagsbot för överskridanden av utsläpp till luft

I samband med driftstörningar på avfallspannan i Korstaverket under april och juni 2020 överskreds gränsvärdena för utsläpp till luft. Bolaget har nu angivits strafföreläggande i form av företagsbot om 25 000 kr respektive 50 000 kr.

– Vi har tagit del av förundersökningsprotokollen och har inga avvikande synpunkter på de två ärendena som bygger på vår egen anmälan av händelserna. Vi accepterar föreslagna strafförelägganden och till dessa kopplade företagsböter, säger Anders Jonsson VD vid Sundsvall Energi.

Under 2020 visade Sundsvall Energi en negativ klimatpåverkan, det vill säga utsläppen var lägre med bolagets verksamhet än utan. Totalt bidrog Sundsvall Energi till att 80 000 ton koldioxid inte släpptes ut under 2020. Detta kan jämföras med om alla invånare i kommunen avstod från att köra bil under nio månader.

– Det är till stor del fjärrvärmens förtjänst, tack vare vår verksamhet har vi möjlighet att ta tillvara på sådant som annars skulle ha gått till spillo – exempelvis avfall och spillvärme från industrin. Fjärrvärme bidrar till minskade koldioxidutsläpp och en bättre miljö med renare stadsluft, säger Anders Jonsson.

Om Sundsvall Energi

Sundsvall Energi producerar, levererar och säljer energi i form av fjärrvärme och el. Dessutom tillvaratar vi samt förbränner regionens avfall. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket, där vi även energiåtervinner avfall. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering.

Anders Jonsson
Anders Jonsson