2015-12-10 12:46Pressmeddelande

Stjärnan bakom kulisserna: Kocken som ror nobelmenyn i hamn

Det prestigefulla uppdraget att skapa den berömda menyn går i år till stjärnkocken Sayan Isaksson och konditor Daniel Roos. Det är dock tillsammans med Stadshusrestaurangers rutinerade köksmästare Gunnar Eriksson som teamet blir komplett. Ihop bildar de en ledartrio med ett högt mål i sikte – att leverera en modern, hållbar och elegant festmåltid till 1350 gäster.

Vem som får det hedersfyllda uppdraget att skapa årets Nobelmeny varierar från år till år. Sayan Isaksson är kanske mest känd för sina välrenommerade restauranger Esperanto, Råkultur och Shibumi och debuterar i år som Nobelkock. För konditor Daniel Roos är det däremot andra året som Nobelkreatör, 2014 gjorde han nämligen succé med sin estetiska salmbär- och saffransdessert.

Stadshusrestaurangers köksmästare Gunnar Eriksson gör dock sin trettonde Nobelmiddag och vet precis vad som krävs för att ro festernas fest i hamn. Totalt 43 kockar har under hans ledning lagat mat under 4 dagar inför middagen den 10 december. Förarbetet har däremot pågått under många månader. Sayan, Daniel och Gunnar har sedan i våras provlagat och provsmakat för att hitta de ultimata rätterna till Nobelbanketten.

-Det viktigaste är att alla vet vad de ska göra, att vi har roligt och har bra råvaror. Då blir det en lyckad middag, säger köksmästare Gunnar Eriksson medan arbetslaget lugnt och målinriktat arbetar vid sina tilldelade stationer.

Enligt Sayan och Daniel står utmaningen i att skapa en meny som är logistiskt möjlig att tillaga och servera till 1350 gäster på under två timmar utan att tappa vare sig elegans, temperatur eller smak. De menar att det är Gunnars erfarenhet och förmåga att se till logistiken som ger dem rätt förutsättningar för att kunna vara kreativa.

- Utan Gunnar och hans erfarenhet hade det aldrig gått. Han vet precis vad som går att göra och hur vi ska gardera så inget kan gå fel, säger Daniel.

Hemlighetsmakeriet kring menyn är alltid stort och avslöjas inte förrän ikväll den 10 december klockan 19.00. Enligt tradition används skandinaviska råvaror och menyn är inspirerad av Sverige, om inte i smak så i design. Gunnar och gänget avslutar dock kvällen med sin egen tradition, en välförtjänt Champagne-skål i köket när de sista rätterna serverats.

Menyn publiceras klockan 19.00 och bilder på menyn publiceras klockan 21.30 i pressrummet på nobelprize.org

Om Stadshusrestauranger

Välkommen till ett unikt familjeföretag där mat, dryck och kreativitet står i absolut fokus. Från stjärnspäckade tv-galor till kungliga banketter. Sedan sommaren 2012 ansvarar Stadshusrestauranger Stockholm AB för all restaurang- och bankettverksamhet i Stockholms Stadshus. Det innefattar de två restaurangerna Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi samt bankettverksamheten i Blå Hallen och Gyllene Salen. Vårt mest välkända matevenemang är förstås den omtalade Nobelmiddagen, men på Stadshuset finns mat och dryck för både stora och små tillfällen. I Stadshusets magnifika Gyllene Salen och Blå Hallen dukar vi upp till storslagna fester där maten får en lika viktig roll som de unika miljöerna. Välkommen till ett unikt familjeföretag där mat, dryck och kreativitet står i absolut fokus. Från stjärnspäckade tv-galor till kungliga banketter. I Stadshusets magnifika Gyllene Salen och Blå Hallen dukar vi upp till storslagna fester där maten får en lika viktig roll som de unika miljöerna. I Stadshuset finns mat och dryck för både stora och små tillfällen, från Nobelbankett till en middag för två i Stadshuskällaren.

Maria Torén
PR och kommunikation