2017-04-25 06:56Pressmeddelande

Stadshuskällaren drar till skogs

Stadshuskällaren förfinar sin gastronomiska idé; I skogen. I stan.

• Vi lyfter de svenska smakerna till en ny nivå. Vårt sätt att arbeta nära uppfödarna, odlarna och producenterna ger kvalitet genom hela processen.Det säger Maria Stridh, vd för Stadshusrestauranger, som driver en lång rad restauranger i Stockholm.

Med Stadshuskällarens ”I skogen. I stan”, tar köksmästare Magnus Santesson och hans team fram de svenska smakerna med hög passion för omsorgsfullt utvalda och närproducerade råvaror och det den svenska naturen ger.

• Vi lägger stor vikt vid val av våra samarbetspartners. Därför håller vi tät dialog med våra leverantörer och besöker dessa regelbundet. Inte minst lägger vi stort fokus på miljö, djurhållning och hållbarhet. Vi vill stötta småföretagare samtidigt som det ger oss kvalitetskontroll i hela processen, säger köksmästare Magnus Santesson.

Köket har flera ambitiösa medarbetare. Souschef Magnus Åkerström vann nyligen titeln Årets Unga Kock 2017 där Stadshuskällaren hade två av sina kockar i final. Magnus Åkerström var även nominerad till Årets Unga Branschstjärna. Pia Cedvall, Stadshuskällarens konditor, gick i oktober 2016 till semifinal i C3 Competition i Paris, en internationell tävling arrangerad av Valrhona.

Maria Stridh är tredje generationen i restaurangbranschen. Hon driver Stadshuskällaren och flera verksamheter i Stockholm och Malmö – med Nobelfesten i Blå Hallen som prestigefyllt uppdrag.

Om Stadshusrestauranger

Välkommen till ett unikt familjeföretag där mat, dryck och kreativitet står i absolut fokus. Från stjärnspäckade tv-galor till kungliga banketter. Sedan sommaren 2012 ansvarar Stadshusrestauranger Stockholm AB för all restaurang- och bankettverksamhet i Stockholms Stadshus. Det innefattar de två restaurangerna Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi samt bankettverksamheten i Blå Hallen och Gyllene Salen. Vårt mest välkända matevenemang är förstås den omtalade Nobelmiddagen, men på Stadshuset finns mat och dryck för både stora och små tillfällen. I Stadshusets magnifika Gyllene Salen och Blå Hallen dukar vi upp till storslagna fester där maten får en lika viktig roll som de unika miljöerna. Välkommen till ett unikt familjeföretag där mat, dryck och kreativitet står i absolut fokus. Från stjärnspäckade tv-galor till kungliga banketter. I Stadshusets magnifika Gyllene Salen och Blå Hallen dukar vi upp till storslagna fester där maten får en lika viktig roll som de unika miljöerna. I Stadshuset finns mat och dryck för både stora och små tillfällen, från Nobelbankett till en middag för två i Stadshuskällaren.

Maria Torén
PR och kommunikation