2022-12-05 14:54Pressmeddelande

Nu dukas Blå hallen upp för Nobelbankett igen

Jimmi Eriksson och Annie Hesselstad. Ny kock och konditor på NobelbankettenJimmi Eriksson och Annie Hesselstad. Ny kock och konditor på Nobelbanketten

Efter två år utan Nobelbanketter är det äntligen dags att duka upp till fest i Blå hallen. I bankettköket arbetar 40 kockar och konditorer sida vid sida för att tillsammans med årets valda kock och konditor skapa årets meny för Nobelfesten. Silver och porslin som inte sett dagens ljus på tre år ses över och de 190 medarbetarna som ska servera årets gäster tränar på många moment dagarna innan Nobel.

Ny kock och konditor

Årets Nobelkock är Jimmi Eriksson. Jimmi är Sveriges representant i Bocuse d’Or, 2022–2023 världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Årets Kock 2016 och var lagkapten för Svenska Kocklandslaget 2017-2020 och var bland annat med och vann VM-guld i Culinary World Cup 2018. Jimmi ansvarar för förrätt och varmrätt på årets Nobelbankett.

Årets Nobelkonditor är Annie Hesselstad som varit med i Svenska Kocklandslaget 2015 och 2016 och tävlade i OS 2016. Annie ansvarar för desserten på året Nobelbankett.

Jimmi Eriksson, årets Nobelkock

”Vi är extra glada att Jimmi Eriksson är tillbaka i Stadshuset. Jimmi var under åren 2019–2021 engagerad som gastronomiskt och kreativt ansvarig hos oss på Stadshusrestauranger” berättar vd och delägare Maria Stridh. "Han arbetade då tillsammans med våra två köksmästare, Gunnar Eriksson i Stadshusets bankettverksamhet och Magnus Santesson i Stadshuskällaren, och våra menyer präglas fortfarande av hans filosofi, smakkänsla och tekniker.”

Stadshusrestauranger har lagat Nobelmenyn sedan 2012

”Vi gör i år vår nionde Nobelbankett och jag är oerhört glad över vår samlade erfarenhet då det gått tre år sedan sist. Vi har en trogen skara medarbetare som arbetar i en mängd olika funktioner, från kök till servis och disk, som återkommer år efter år för att vara del av leveransen denna unika kväll. Vår köksmästare gör sin 18:e Nobelbankett och flera i servisen har gjort över 30 serveringar under Nobelfesten. Detta gör att jag känner mig fylld av tillförsikt inför årets genomförande. Men lite pirrigt är det ändå alltid” avslutar Maria Stridh.

Om Nobelbanketten
  • Årets Nobelkock är Jimmi Eriksson.
  • Årets Nobelkonditor är Annie Hesselstad.
  • Vi serverar ca 1300 gäster under Nobelkvällen.
  • Gästerna sitter vid 57 bord, stolarnas och bordens placering är måttade med millimeterprecision liksom de dukade kuverten.
  • Borden i Blå hallen mäter totalt 360 meter.
  • Att duka borden är ett heldagsarbete för 40 personer.
  • 40 kockar förbereder måltiden under fyra dagar inför banketten.
  • 190 personer arbetar i servisen, varav 45 serverar dryck.
  • Nobelservisen består av 21600 delar, varav 5 400 glas, 8188 porslinsdelar och 8100 olika bestick. Hela servisen och silverbesticken putsas för hand.
  • Menyn är hemlig fram till att gästerna satt sig till bords kl. 19 den 10 december.

Om Stadshusrestauranger

Välkommen till ett unikt familjeföretag där mat, dryck och kreativitet står i absolut fokus. Från stjärnspäckade tv-galor till kungliga banketter. I Stadshusets magnifika Gyllene Salen och Blå Hallen dukar vi upp till storslagna fester där maten får en lika viktig roll som de unika miljöerna. I Stadshuset finns mat och dryck för både stora och små tillfällen, från Nobelbankett till en middag för två i Stadshuskällaren. Stadshusrestauranger är del av Mässrestauranger gruppen/ The Food Family.

Maria Torén
PR och kommunikation