2022-12-10 22:26Pressmeddelande

Nobelbankettens meny 2022

Algbakad gös och tomat fylld med gravad gös, persiljeemulsion, kålrabbi, brödkryddor samt krondillspärlor och blomsterkrisp.Algbakad gös och tomat fylld med gravad gös, persiljeemulsion, kålrabbi, brödkryddor samt krondillspärlor och blomsterkrisp.

Ikväll avslöjades en av årets bäst bevarade hemligheter, menyn på Nobelbanketten. Jimmi Eriksson står bakom förrätt och varmrätt och Annie Hesselstad desserten. Ända sedan i onsdags har 39 kockar och konditorer arbetat med att laga mat till de drygt 1300 prominenta gästerna i Stadshusets bankettkök.

Menyn

2012 Champagne Legras & Haas Blanc de Blancs Grand Cru, France

...

Svensk hjort färserad med murkla och salvia, gulbeta med kallpressad rapsolja och senapsfrö, jordärtskocka och timjansemulsion samt potatisterrin och viltsky med stjärnanis.

2021 Grattamacco Bolgheri Rosso, Tuscany, Italy

...

Bakad cheesecake och plommonkompott smaksatt med stjärnanis, plommonkräm, mirabellemaränger, havrekrisp samt mirabellesorbet smaksatt med ingefära.

2021 Brännland Iscider, Västerbotten, Sweden

Alkoholfria drycker

GodDryck No 1 Prestige Cuvée, alkoholfri

Saxhyttegubbens 100% Blåbär

2021 Pomologik Hantverkscider, alkoholfri

Vegetariska rätter

Förrätt: Tomat fylld med fänkål, persiljaemulsion, kålrabbi, brödkryddor samt krondillspärlor och blomsterkrisp.

Varmrätt: Bakad rotselleri med murkla & salvia, gulbeta med kallpressad rapsolja & senapsfrö, jordärtskocka & timjansemulsion samt potatisterrin och rostad kålsky med stjärnanis.

Kortfakta Nobelbanketten

• Årets Nobelkock är Jimmi Eriksson.
  • Årets Nobelkonditor är Annie Hesselstad.
  • Vi serverar ca 1300 gäster under Nobelkvällen.
  • Gästerna sitter vid 57 bord, stolarnas och bordens placering är måttade med millimeterprecision liksom de dukade kuverten.
  • Borden i Blå hallen mäter totalt 360 meter.
  • Att duka borden är ett heldagsarbete för 40 personer.
  • 39 kockar förbereder måltiden under fyra dagar inför banketten.
  • 190 personer arbetar i servisen, varav 45 serverar dryck.
  • Nobelservisen består av 21 600 delar, varav 5 400 glas, 8 188 porslinsdelar och 8 100 olika bestick. Hela servisen och silverbesticken putsas för hand.

Om Stadshusrestauranger

Välkommen till ett unikt familjeföretag där mat, dryck och kreativitet står i absolut fokus. Från stjärnspäckade tv-galor till kungliga banketter. I Stadshusets magnifika Gyllene Salen och Blå Hallen dukar vi upp till storslagna fester där maten får en lika viktig roll som de unika miljöerna. I Stadshuset finns mat och dryck för både stora och små tillfällen, från Nobelbankett till en middag för två i Stadshuskällaren. Stadshusrestauranger är del av Mässrestauranger gruppen/ The Food Family.

Maria Torén
PR och kommunikation