2021-09-01 06:30Press release

Space öppnar 27 november – nu släpps biljetterna till Grand Opening

Just nu går bygget av Stockholms nya kulturcenter för den digitala generationen in i slutfasen och idag står det klart att Space öppnar för allmänheten den 27 november 2021.
Space, i den 5:e Hötorgsskrapan vid Sergels torg, blir en ny och världsunik mötesplats som kombinerar gaming, musik och ”content creation” på hela sju våningsplan. Huset blir världens största gamingcenter, med över 400 gamingsetups, samt hem för Avicii Experience: en interaktiv utställning som hyllar en av vår tids största ikoner inom modern populärkultur.

Redan idag, den 1 september klockan 13.00, släpps de kostnadsfria biljetterna till Space Grand Opening den 27 november.

Med över 400 fullt utrustade gamingstationer och tillgång till merparten av marknadens alla spel blir Space en unik plats för alla gamers. För de som vill träna i lag eller hålla en privat tillställning för vänner finns det specialinredda bootcamp-rum att boka. Längst ner i huset byggs norra Europas största permanenta esportarena med plats för 650 personer där det ska hållas esportturneringar, konserter, inspirationsföreläsningar samt tech-konferenser.

- Äntligen kan vi presentera Space öppningsdatum. Den 27 november slår vi upp portarna till Stockholms nya mötesplats för de viktigaste delarna inom den digitala kulturen: gaming, musik och ”content creation”. På över 7500 kvm skapar vi ett inkluderande hus där människor kan träffas och spela, äta på någon av våra restauranger, delta i esportturneringar eller producera musik, podcasts och video, säger Åsa Caap, vd Space.

Grand Opening och biljetter
Under öppningsdagen den 27 november kan besökarna delta i olika turneringar i Space gamingcenter. Turneringarna ”hostas” av välkända gamers och några av våra mest välkända svenska streamers, som Kingeen och ChapMAD. Antal besökare och upplägg under Grand Opening är covidanpassat enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Biljetterna bokas kostnadsfritt från och med idag klockan 13:00 via www.space.cc

- Gamers och influencers är en del av våra största industrier och kreativa näringar. Nu skapar vi ett eget ”hus” på sju våningar, i hjärtat av Stockholm, där den digitala generationen kan få utlopp för sin kreativitet och sitt spelintresse, säger Per Sundin, vd Pophouse Entertainment som står bakom Space.

På våning 1-4 finns Space Community som utvecklats just för att entreprenörer, start-ups och växande företag ska kunna träffas och förverkliga sina idéer inom tech och digital kultur. Tanken är att erbjuda en ny typ av co-working och konferensanläggning för alla inom den digitala underhållningsindustrin.

Mat och dryck är, förutom musik, tech och gaming, en central del av Space och överallt i huset finns caféer, barer och vår restaurang som håller öppet sju dagar i veckan. Mer information om restaurangen presenteras inom kort.

Space är en av Pophouse Entertainments största satsningar hittills och sker i nära samarbete med Stockholms stad, Visit Stockholm, Stockholm Business Region och AMF Fastigheter som äger huset.

- Den 27 november kommer unga stockholmare att få en ny och helt unik plats för musik, gaming och videoproduktion – en mötesplats som tidigare saknats i Stockholms stadsbild. Vi är glada och stolta över att detta sker i det 5:e Hötorgshuset intill Sergels torg som med sin historia och centrala läge blir ett självklart nav för ung kultur och kreativitet, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

Priser och biljetter efter öppningsdagen:
Space restaurang och caféer är öppna för allmänheten men till gamingdelen behöver man efter öppningsdagen boka plats mot en kostnad. Bokning sker via en app som Space släpper i samband med öppningen.

Datum för bokning av biljetter till Avicii Experience presenteras längre fram i höst då även utställningens öppningsdatum släpps.

För mer information vänligen kontakta:
Åsa Caap, vd Space, asa.caap@space.cc, 070 821 17 65

Pressinvigning och intervjuförfrågningar:
Pressinvigning av Space sker torsdagen den 25 november. Inbjudan skickas ut separat under oktober men anmäl er gärna redan nu genom att skicka ett mail till lotta@balodis.se.
För bokning av enskilda intervjuer i samband med pressinvigning och öppning vänligen kontakta Lotta Balodis, lotta@balodis.se, 070 483 62 25.

ABOUT SPACE

Space är ett digitalt kulturcenter i hjärtat av Stockholm. En fysisk mötesplats för den digitala generationen. Här kombineras några av de viktigaste ingredienserna inom digital kultur – gaming, musik, content creation och digitalt know-how, allt under samma tak. Ett inkluderande hus där människor kan träffas, samarbeta och skapa tillsammans – ett community där nya formationer och affärsidéer tar fart. www.space.cc Pophouse Entertainment grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014. Företaget äger och driver ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken och Space. www.pophouse.se

CONTACTS

Lotta Balodis