2022-10-25 13:07Pressmeddelande

RENOVERINGSTRENDEN FORTSÄTTER - TROTS ÖKADE PRISER OCH RÄNTA

Vita Mix skjutdörrar med speglar och vit garderobsinredning i ett sovrum. Mix skjutdörrar med spegeldörrar och garderobsinredning från Skånska Byggvaror.

Under pandemin utnyttjade många svenskar möjligheten att fixa till saker hemma och det var inte bara uteplatsen som fick extra kärlek. Även inuti huset har förändringar skett i en betydligt större utsträckning än tidigare, en trend som bara har fortsatt trots höjda råvarupriser.

– Vi är kända för att leverera varor till uteplatser, så det är extra roligt när vi får ökad uppmärksamhet på det övriga sortimentet också, säger Per-Ivan Christiansson som är sortimentsansvarig på Skånska Byggvaror.

Skånska Byggvaror är mest känt för uterum, växthus och fönster. Men under pandemin tog en annan produkt fart, nämligen skjutdörrsgarderober och garderober, och trenden har bara fortsatt.

– Det verkar som att folk trots höjda priser och räntor fortfarande har pengar att spendera, men att de nu gör hårdare prioriteringar än tidigare. Man kanske väntar med de stora investeringarna och prioriterar de små renoveringarna först, säger Per-Ivan.

Hemmakontor som kan döljas genom att dra för Mix Stil skjutdörrar till garderobsutrymme

Stil skjutdörrar – skandinavisk design med stabila dörrar, diskret golvlist och infrästa handtag. Tillverkat i Dalarna och finns i antracit, stålblå, och antikvit.

Marknaden ser ljus ut för skjutdörrar till garderober

Speciellt Mix-modellen har ökat sin popularitet hos Skånska Byggvaror och antalet sålda enheter ökade med 38 % under pandemin och trenden ser ut att fortsätta.
– Det här är nog inget som bara gäller oss, utan hela marknaden. Jag skulle vilja tro att det är bra tider för skjutdörrsgarderober i höst. Åtminstone pekar pilarna uppåt, fortsätter Per-Ivan.
– Vi märker även den här trenden i vårt norska dotterbolag och där pekar pilarna ännu mera uppåt, fortsätter Per-Ivan.

Vita Mix skjutdörrar med speglar och vit garderobsinredning i ett sovrum.

Mix skjutdörrar med spegeldörrar och garderobsinredning från Skånska Byggvaror.

En märklig trend är dock att antalet skjutdörrsgarderober med speglar minskar. Per-Ivan har ingen förklaring till det.
– Nej, det kan vara slumpen. Vi säljer fortfarande de flesta modeller med fullstora speglar, men eftersom just den här trenden går ner är det något vi måste ha koll på.

Presskit finns att ladda ner här

Om Skånska Byggvaror

Om Skånska Byggvaror Skånska Byggvaror är en expansiv och lönsam onlinebaserad nordisk distanshandlare på gör-det-själv-marknaden för förädlade byggvaruprodukter. Skånska Byggvaror strävar efter att erbjuda ett noga utvalt och prisvärt sortiment till hemmafixare, huvudsakligen genom sin webbplattform. Affärsmodellen kännetecknas av en hög andel produkter under eget varumärke, kontroll över värdekedjan från produktutveckling till hemleverans samt hög servicenivå oavsett försäljningskanal. Utöver webben har Skånska Byggvaror 14 butiker, tio i Sverige och fyra i Norge. Sedan grundandet 1965 har bolaget framgångsrikt utvecklats från en postorderförsäljare till en etablerad distanshandlare med över sex miljoner besök på webben årligen. Skånska Byggvaror ingår i Byggmax Group. För att komma i kontakt med Skånska Byggvaror ring 042 - 210 100. Om Byggmax Group I Byggmax Group ingår Byggmax, Buildor och Skånska Byggvaror. Buildor och Skånska Byggvaror förvärvades av Byggmax Group i november 2015. Byggmax Groups aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

Sofie Molin
Marknadskoordinator Skånska Byggvaror