2021-08-16 11:21Pressmeddelande

Ny mötesplats för ungdomar på Södermalm invigd tillsammans med SNS

Claes Magnusson, vd för SISAB, tillsammans med Erik Fagerlind, grundare av SNS vid invigningen av planen. FOTO: Rebecca Nyberg/SISABClaes Magnusson, vd för SISAB, tillsammans med Erik Fagerlind, grundare av SNS vid invigningen av planen. FOTO: Rebecca Nyberg/SISAB

Under sommaren har basketplanen på Åsö gymnasium renoverats, efter ett nära samarbete med SNS och ungdomar i området. Basketplanen invigdes under lördagseftermiddagen och nu välkomnar SISAB, SNS och staden invånarna på Södermalm till den nya, upprustade mötesplatsen.

– Det känns fantastiskt roligt att vi nu kan öppna basketplanen igen. En plats som tidigare upplevdes som otrygg och instängd har blivit till en attraktiv och toppmodern basketplan som bidrar till liv och rörelse. Detta är resultatet av ett unikt samarbete som lyfter stadsmiljön i Stockholm och skapar nya mötesplatser, inte minst för ungdomar, säger Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad.

– SNS vill ge tillbaka till Stockholm och Södermalm som gett oss så mycket. Vi fick möjlighet att göra om basketplanen vid Åsö gymnasium och har under sommaren hjälpt till att renovera den till en ny samlingsplats för ungdomar, säger Erik Fagerlind, grundare av SNS.

Renoveringen av basketplanen har genomförts i ett samarbete med SNS och Jordan Brand, ett samarbete som varit helt avgörande för platsens utveckling, tillsammans med elever och basketspelare från Åsö Grundskola och Fryshuset som bidragit med designförslag till basketplanen.

– Som ägare och förvaltare av platsen är vi på SISAB mycket stolta och glada över att vi fått till det här samarbetet med SNS och där Stockholms ungdomar har bidragit till utformningen. Personligen som mycket basketintresserad värmer det extra att veta att vi kan erbjuda Stockholms finaste basketplan, säger Claes Magnusson, vd SISAB.

Basketplanen på Åsö gymnasium invigdes under lördagen med basketturnering och fest anordnad av SNS. Skolgården och platsen är nu åter öppen för allmänheten.

Entreprenad & Förvaltare: SISAB

Koncept, kreativt, produktion och utförande: SNS med stöd av Jordan Brand
Målning: Streetworks
Mark & entreprenad: Bite

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.