2022-10-07 04:10Pressmeddelande

Energigivande podd-nyhet

Energiagenternas podd.Energiagenternas podd.

Energiagenterna lanserar en podd för att nå fler barn och unga. Energispartips på Energiagenternas lekfulla sätt och vis.
–Vi vill genom podden även nå de barn som inte deltar i Energiagenterna med sin förskola, för att ännu fler ska agera energismart, säger Emelie Gyllander Tano, Energiagenternas koordinator

Sedan 2014 har SISAB drivit hållbarhetskonceptet Energiagenterna för de äldsta barnen på förskolan och de vuxna i barnens närhet. Syftet är att lära upp nya beteende kopplat till el, värme och vatten, frågor som nu är mer aktuella än någonsin. För att nå ut till en ännu bredare publik startas därför "Energiagenterna podd" med karaktärerna Agent Ström och El´Boven.

Poddpremiär på fredag

Fredagen den 7 oktober släpps de två första avsnitten i din poddapp! Genom den får du som lyssnare ta del av fakta och energispartips, såklart fortfarande med lekfullhet och ett utforskande förhållningssätt som utgångspunkt.

– Vi vill genom podden även nå de barn som inte deltar i Energiagenterna med sin förskola, för att ännu fler ska agera energismart. Och för de förskolor som medverkar i Energiagenterna hoppas vi att det ska bidra till att fördjupa arbetet ytterligare. Avsnitten släpps för fredagens fruktstund på förskolan, som en ny form av fredagsmys. Men kan såklart lyssnas på om och om igen, både på förskolan och hemma, säger Emelie Gyllander Tano, som även spelar den uppskattade el-busen El´Boven.

Sång och ramsor

"Energiagenterna podd" kommer att släppas kl 08:00 varje fredag under hela höstterminen och avsnitten är 5 till 10 minuter långa. Varje avsnitt har ett tema som utforskar el, värme eller vatten och innehåller en sång eller ramsa som fördjupar kunskapen.

– Idag finns det många aktörer som har poddar, men få med målgruppen 3 till 8 år. Där hoppas vi "Energiagenterna podd" kan fylla en lucka och ett behov. Visionen är att podden bidrar till energismarthet, framtidstro och många skratt. De två första avsnitten släpps fredagen den 7 oktober. God och energigivande lyssning!  säger Emelie Gyllander Tano.

Kontaktperson:

Emelie Gyllander Tano
Koordinator för Energiagenterna
- SISABs hållbarhetskoncept för de äldsta barnen på förskolan
Telefon: 08-508 461 15 / 076-124 61 15
Mail: emelie@energiagenterna.se
Hemsida: www.energiagenterna.se

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell