2021-08-25 08:47Pressmeddelande

Sametingets högtidliga öppnande i Liksjuo/Lycksele

Kronprinsessan Victoria i sydsamisk kolt. Foto: Patrick Trägårdh.Kronprinsessan Victoria i sydsamisk kolt. Foto: Patrick Trägårdh.

Onsdagen den 1 september 2021 äger Sametingets högtidliga öppnande av den åttonde mandatperioden rum i Lycksele - eller Liksjuo som det heter på umesamiska. DD.KK.HH. Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel hedrar Sametinget med sin närvaro. Bland övriga hedersgäster finns talman Andreas Norlén, kultur- och demokratiminister Amanda Lind och ärkebiskop Antje Jackelén.

Från norska Sametinget kommer president Aili Keskitalo och plenumsleder Tom Sottinen. Det finska Sametinget representeras av Tuomas Aslak Juuso. De ryska samerna representeras av Valentina Sovkina som medverkar via länk. Bland de inbjudna gästerna återfinns Samerådets vicepresident Åsa Larsson, Västerbottens landshövding Helene Hellmark Knutsson, representanter för samebyar, sameföreningar och samiska organisationer och kommunfullmäktiges ordförande i Lycksele.

Det samiska folket lade den 16 maj sina röster på de personer de vill se som sina folkvalda företrädare. Dessa 31 ledamöter samlas nu för att inleda den åttonde mandatperioden.

På grund av den pågående pandemin får tyvärr inte allmänheten delta i ceremonin. Däremot kommer vi att streama både plenum och invigning via Sametingets kanal på YouTube.

De samiska artisterna Saara Hermansson, Inga-Maiia Blind, Jörgen Stenberg och Elin Teilus  kommer att uppträda med sång och jojk under invigningsceremonin. De illustrerar mångfalden i den samiska kulturen och representerar olika områden i Sápmi.

Invigning onsdag 1 september:

Plats för invigningsceremonin: Tältkåtorna vid Umeälvens strand, nedanför Hotell Lappland i Lycksele.

Tid: Platserna ska vara intagna senast kl. 09.00. Invigningen pågår till cirka kl. 11.30.

Media har en egen ingång till tältet och uppmanas både att hålla avstånd och respektera avspärrningarna.

På eftermiddagen kommer kronprinsessparet att besöka Gammplatsen. På hotell Lappland fortgår föreläsningar om den nystartade utredningen kring en ny rennäringslag, om forskning kring sametingsvalet och om förberedelserna inför en kommande sannings­kommission om den svenska statens övergrepp mot det samiska folket.

Mer information finns i vårt särskilda pressprogram och på vår hemsida.

Plenum måndag 30/8, tisdag 31/8 och torsdag 2/9:

Plats: Tältkåtorna samt hotell Lappland

Det är det sittande presidiet och valnämnden som förberett invigningen och det första plenumet.  Konstituerande plenum startar på måndagen kl. 15.30 med val av valberedning. På tisdagen avhandlas valärenden. Då vet vi också bland annat hur den nya styrelsen ska se ut och vem som blir styrelseordförande respektive ordförande (talman). På onsdagen är vi redo för en högtidlig invigning.

-
Det var länge oklart om vi skulle kunna hålla en värdig invigning av den nya mandatperioden. Jag är glad över att vi - trots det något nedbantade formatet - får möjlighet att hedra de invalda ledamöterna på ett respektfullt sätt, säger Sametingets nuvarande ordförande Paulus Kuoljok.

- Vi uppskattar verkligen när Sametinget möts med respekt som en viktig del av det svenska samhället. Samerna är ett eget folk i Sverige - inte mer värda än andra folk, men inte heller mindre, avslutar valnämndens vice ordförande Elisabeth Kråik.

Hela programmet för plenumsveckan finns att ladda ner på www.sametinget.se/plenum

Mer information om invigningen finns på vår hemsida.

Gällande eventuella förfrågningar om intervjuer med Kronprinsessparet i samband med besöket hänvisas till Hovets informationsavdelning.

Ackreditering kan ske via Länsstyrelsen i Västerbotten senast den 27 augusti: Ackreditering: Kronprinsessparet besöker Västerbottens län 1–2 september - Länsstyrelsen Västerbotten (pressmachine.se)

Kontakt:

Paulus Kuoljok, ordförande (talman)

paulus.kuoljok@sametinget.se

Elisabeth Kråik, valnämndens vice ordförande
elisabeth.kraik@telia.com

Marie Enoksson, kommunikatör
marie.enoksson@sametinget.se

Om Sametinget

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under regeringen. Det övergripande uppdraget är att bevaka samiska frågor och verka för en levande samisk kultur. De 31 ledamöterna i plenum utses genom allmänna val vart fjärde år. På Sametingets kansli arbetar ett 50-tal tjänstemän. Huvudkansliet finns i Kiruna. Lokalkontor finns i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.