2024-05-23 15:13Pressmeddelande

Sametinget håller plenum i Stockholm v. 22

Tom sal med stolarFörstakammarsalen i Riksdagshuset

27-31 maj 2024 kommer Sametingets plenum att hålla till i Förstakammarsalen i Riksdagshuset i Stockholm. Plenum invigs på tisdag morgon och fortsätter hela veckan. Allmänheten kan bevista åhörarläktaren (ingång Riksplan Norrbro).

På tisdag morgon inleds plenum med tal av Riksdagens talman Andreas Norlén och Sametingets talman Daniel Lyngdorf Vinka. Onsdagen är fullspäckad med ett seminarium om samiskt självbestämmande, en presentation av den nyligen lanserade forskarrapporten om våld mot samiska kvinnor, och en samisk allmänpolitisk debatt där partierna själva har valt vilket ämne de vill lyfta upp. Under veckan i Stockholm kommer Sametingets nämndsledamöter även att ha möten med relevanta riksdagsutskott.

Media kan ansöka om pressackreditering via denna länk: Pressackreditering | Sveriges riksdag (riksdagen.se)

Programmet i korthet:

Tisdag 28 maj

kl. 09:15-10:00    Sametingets plenum inleds. Riksdagens talman Andreas Norlén håller tal. Plenum öppnas av Sametingets talman Daniel Lyngdorf Vinka.

Kl. 10:30 – 14:30   Sametingets plenum pågår med avbrott för lunch.

Onsdag 29 maj

Kl. 08:30-10:00   Möten mellan Sametingets nämnder och riksdagsutskott pågår.

Kl. 10:30-12:00   Seminarium om samiskt självbestämmande med ordföranden för FN:s expertmekanism för urfolks-rättigheter (EMRIP) professor Sheryl Lightfoot, USA, fil.dr. Ragnhild Nilsson, Mittuniversitetet och sametingspresidenterna från Norge, Finland och Sverige.

Kl. 13:00-14:00   Presentation av forskarrapporten ”Våld mot samiska kvinnor”, Petter Stoor och Jennie Branden, postdoktorer vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa, Umeå universitet.

Kl. 14:00-17:30   Samisk allmänpolitisk debatt: Sametingets ledamöter lyfter ämnen angelägna för det samiska samhället. Avbrott för kaffe kl. 15:30.

Torsdag 30 maj

Kl. 09:00-18:00    Sametingets plenum pågår i Förstakammarsalen.

Fredag 31 maj

Kl. 09:00- senast 15:00    Sametingets plenum pågår i Förstakammarsalen.

För fullständigt program, föredragningslista och handlingar, besök vår webbplats: http://www.sametinget.se/1053

Plenum sänds live via vår kanal på YouTube: https://www.youtube.com/@sametingetsplenum7418/streams

Kontakt:

Daniel Lyngdorf Vinka, Sametingets ordförande (talman), tel. 070-658 59 91, daniel.lyngdorf.vinka@sametinget.se

Marie Enoksson, kommunikatör & presskontakt under plenum, tel. 070-310 09 94, info@sametinget.se

Om Sametinget

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under regeringen. Det övergripande uppdraget är att bevaka samiska frågor och verka för en levande samisk kultur. De 31 ledamöterna i plenum utses genom allmänna val vart fjärde år. På Sametingets kansli arbetar ett 60-tal tjänstemän. Huvudkansliet finns i Kiruna. Lokalkontor finns i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.