2021-02-11 11:30Pressmeddelande

Sametinget får ny kanslichef

Fredrik Österling. Foto: Kate Hearne.Fredrik Österling. Foto: Kate Hearne.

Efter en lång rekryteringsprocess har Sametinget i Sverige äntligen fått en ny ordinarie kanslichef efter Anja Taube som gick i pension i höstas. Det blir Fredrik Österling, bördig från Gällivare och uppvuxen i både Tornedalen och Paris, som axlar rollen.

För närvarande arbetar Österling som verksamhetschef för Helsingborgs Konserthus och Symfoniorkester. Han har i många år arbetat på chefsposition inom musikvärlden och  har dessutom erfarenhet som utredare på Kungliga operan och i Konstnärsnämnden. 2004-2006 var Fredrik Österling utredningssekreterare på Kulturdepartementet.

Nu väntar en ny utmaning – att få Sametinget att växa vidare. 2019 fick Österling och symfoniorkestern en utmärkelse från Helsingborg stad för att ha ”tänjt på gränserna för hur kulturen kan delta i och driva samhällsdebatten i hållbarhetsfrågor”. Just klimat- och hållbarhetsfrågor är någonting som engagerar Fredrik. Kanske kan han tänja på gränserna även i Sametinget? Fredrik sägs vara en flexibel, driven och lyhörd ledare. Även om han under stora delar av sitt yrkesliv ägnat sig åt musik, så ligger honom hans samiska bakgrund varmt om hjärtat.

- Frågorna är många och brännande - historien är uppfordrande. Uppdraget som kanslichef blir därmed det viktigaste uppdrag jag åtagit mig, också för att de samiska samhällsfrågorna engagerar mig på ett djupt personligt plan, förklarar Fredrik Österling.

Sametinget å sin sida har en bred och mångskiftande verksamhet med ett 50-tal anställda, därtill ett eget politiskt organ. Styrelseordförande Per-Olof Nutti är nöjd med rekryteringen. Sametingets styrelse har enigt beslutat att anställa Fredrik Österling på den viktiga posten som kanslichef.

- Vi tror att Fredrik Österling kan bidra med nya perspektiv i verksamheten, säger styrelse­ordförande Per-Olof Nutti. Vi välkomnar honom till Sametinget och Sápmi och hoppas på ett gott samarbete med både politiker och kanslipersonal framöver!

Flytten går från Skåne till Kiruna under sommaren och Fredrik räknar med att vara i tjänst den 1 augusti 2021.

Per-Olof Nutti, styrelseordförande

Fredrik Österling, tillträdande kanslichef

Om Sametinget

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under regeringen. Det övergripande uppdraget är att bevaka samiska frågor och verka för en levande samisk kultur. De 31 ledamöterna i plenum utses genom allmänna val vart fjärde år. På Sametingets kansli arbetar ett 50-tal tjänstemän. Huvudkansliet finns i Kiruna. Lokalkontor finns i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.