2023-04-24 05:53Pressmeddelande

Ny stödchatt för samiska killar med samiska volontärer

Nu finns det en anonym stödchatt för samiska killar. Det är organisationen MÄN och Kunskapsnätverket för samisk hälsa som öppnat den anonyma stödchatten för samiska killar. För att skapa ett tryggt rum så är du helt anonym i chatten. Du behöver inte ha tänkt ut något särskilt ämne för att skriva i chatten utan det kan till exempel handla om alltifrån familje-, vänskaps- eller kärleksrelationer, sex, ensamhet, våld och rasism.

De volontärer som bemannar chatten är själva samer och är också anonyma samt har tystnadsplikt. Det finns volontärer i chatten som kan skriva på ett samiskt språk, så det går bra att fråga om det finns möjlighet att chatta på ditt samiska språk.

- Stödchatten är ett väldigt bra initiativ och jag hoppas många provar att använda den. Vi samer är utspridda över Sápmi och kan bära på många olika frågor. Här finns en möjlighet att chatta anonymt med en annan same som kan ge stöd och vara bollplank, säger Marie Persson Njajta, ledamot i Sametingets styrelse.

Stödchatten för samiska killar är öppen kl 19-21.00 jämna tisdagar året runt. Chatten finns på https://chatt.killar.se/

Linnea Persson
Projektledare, Genus och Hälsa
linnea.persson(at)sametinget.se
​0980-681 96

Om Sametinget

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under regeringen. Det övergripande uppdraget är att bevaka samiska frågor och verka för en levande samisk kultur. De 31 ledamöterna i plenum utses genom allmänna val vart fjärde år. På Sametingets kansli arbetar ett 60-tal tjänstemän. Huvudkansliet finns i Kiruna. Lokalkontor finns i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.