2023-08-22 12:02Pressmeddelande

Ny ordförande för sanningskommissionen

Kulturdepartementet har tillsatt Anders Lidén som ny ordförande för sanningskommissionen som ska granska statens övergrepp mot det samiska folket och enskilda samer.

- Vi välkomnar Anders Lidén som ny ordförande för sanningskommissionen, säger Sametingets styrelseordförande Håkan Jonsson.

- Det är glädjande att en ny ordförande snabbt kommit på plats och kan fortsätta leda sanningskommissionens viktiga arbete. Vi vill tacka Kerstin Calissendorff för tiden som ordförande, säger Marie Persson Njajta, sammankallande för Sametingets styrgrupp för en sanningskommission.

Anders Lidén är diplomat och ambassadör med tidigare uppdrag i Helsingfors, Tel Aviv och Harare samt tidigare FN-ambassadör i New York. Anders Lidén har varit styrelseordförande i Unicef och ordförande i FN:s fredsbyggande kommission för Burundi. Anders Lidén är fil.dr. i statsvetenskap.

Sanningskommissionen ska kartlägga och granska den gentemot samerna förda politiken i ett historiskt perspektiv fram till idag, och dess konsekvenser för det samiska folket. Kommissionen ska även synliggöra och sprida kunskap om samernas erfarenheter samt lämna förslag på åtgärder som bidrar till upprättelse och främjar försoning, som i förlängningen ska leda till ett livskraftigt samiskt samhälle.

Kontakt:
Sametingets styrelseordförande
hakan.jonsson@sametinget.se

Marie Persson Njajta
Sammankallande Sametingets styrgrupp för en sanningskommission
marie.persson.njajta@sametinget.se

Om Sametinget

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under regeringen. Det övergripande uppdraget är att bevaka samiska frågor och verka för en levande samisk kultur. De 31 ledamöterna i plenum utses genom allmänna val vart fjärde år. På Sametingets kansli arbetar ett 60-tal tjänstemän. Huvudkansliet finns i Kiruna. Lokalkontor finns i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.

Styrelseordförande
Marie Persson Njajta
Styrelseledamot, sammankallande i Sametingets styrgrupp för en sanningskommission