2020-06-29 08:19Pressmeddelande

Sveriges naturturism hamnar i topp tack vare Västmanland Turism

VisitSweden har gjort en undersökning som visar att Sverige har klättrat till en stark andraplats (efter Norge) i potentiella besökares associationer till hållbar naturturism.

Västmanland Turism har varit en av flera regionala turismorganisationer som mycket aktivt bidragit till framgången. Redan 2013 inleddes det långsiktiga arbetet genom samverkan med naturturismföretagare, andra Regioner och Adventure Travel Trade Association.

Det är naturturismföretagen som är stjärnorna i den här framgången, säger Åsa Stanaway, affärsutvecklare i Region Västmanland och ansvarig för Västmanland Turisms deltagande i arbetet.

Genom samverkan och hållbara, attraktiva produkter har vi gjort Västmanland till ett föredöme nationellt och Sverige till en ledande naturdestination internationellt, fortsätter Åsa.

Startskottet för ett samlat nationellt arbete kom 2016 då Västmanland stod som värd för Sveriges första träff för naturturism. Affärsutvecklingsprogrammet AdventureEDU hölls i Västerås och lockade över 100 deltagare från hela landet. Detta blev också startskottet till träffen ”Forum för naturturism” som hålls på olika platser varje år.

Inför att den stora världskongressen Adventure Travel World Summit, som efter många års strävan och föredömligt svenskt samarbete skulle komma till Göteborg 2019, drev Västmanland Turism projektet ”Tematisk utveckling och försäljning av naturturism 2018–2019”. Projektet syftade till att utveckla och förbereda västmanländska naturturismföretag för att deltagandet på kongressen skulle få så stor nytta som möjligt.

Under kongressen knöts många nya kontakter som resulterat i nya samarbeten, pressresor och avtal med researrangörer.

Läs VisitSwedens pressmeddelande här.

Kontakt:

Åsa Stanaway
Affärsutvecklare/Internationell säljchef. Västmanland turism. Region Västmanland
E-post: asa.stanaway@regionvastmanland.se

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.