2014-01-30 15:08Pressmeddelande

Strokekampanjen bäst i världen

null

Nationella strokekampanjen i Sverige är världens bästa. Kampanjen, som på tre år beräknas ha räddat över 100 personer till ett helt självständigt liv, har vunnit första pris i World Stroke Day Award i konkurrens med över 90 bidrag från hela världen.

- Den svenska ansökan var oslagbar, säger Stephen Davis, ordförande för World Stroke Organization. Kampanjen har varit mycket effektiv. Den har sparat samhället kostnader och har resulterat i att patienterna i större omfattning har fått akut behandling vid stroke. Det är en modell som kan användas över hela världen.

– Fantastiskt roligt, säger Lena Lundgren, ordförande i styrgruppen för kampanjen, särskilt att vi får priset för att vi kunnat visa så goda effekter i vården. Det har räddat liv.

Landstingens och regionernas gemensamma satsning på en informationskampanj om symtomen på stroke, har inneburit att 80 procent av befolkningen i Sverige har nåtts av budskapet om AKUT och andelen patienter som har fått propplösande behandling har ökat med 30 procent – enbart på grund av kampanjen. Det beräknas ha räddat över 100 personer till ett helt självständigt liv.

I Västmanland kampanjen uppmärksammats genom att strokekunnig personal har delat ut AKUT-kort på torg, idrottsarenor, köpcentrum och konsertlokaler. Landstinget gjorde också en egen film med Freddy Amigo för att lansera en filmtävling. (Se bidragen på www.ltv.se/stroketavling.)

I Västmanland har andelen som hört talas om AKUT-testet ökat från 26 procent 2011 till 59 procent hösten 2013.

För mer information om kampanjen i länet kontakta:

Lars Thomasson, kommunikatör

AKUT-testet

Ju snabbare en person med stroke får vård, desto större är chansen att överleva och återhämta sig så bra som möjligt. Genom AKUT-testet kan du enkelt kontrollera om du eller någon i din närhet har fått en stroke:

Ansikte

Kan personen le och visa tänderna? Om ena mungipan hänger - ring 112!

Kroppsdel Arm/Ben

Kan personen lyfta armarna och hålla kvar dem i 10 sekunder? Om en arm faller - ring 112!

Uttal

Kan personen upprepa en enkel mening som ”Det är vackert väder idag”? Om personen sluddrar eller inte hittar rätt ord - ring 112!

Varje sekund räknas. Tveka aldrig. Ring 112 direkt.

Gör AKUT-testet på www.strokekampanjen.se

Om Region Västmanland

Regionens huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt vid allvarlig händelse
Kommunikatör i beredskap
Presskontakt vid allvarlig händelse
Vid pågående allvarlig händelse utanför kontorstid. Kommunikatör i beredskap.
Eva Lindahl
Kommunikationsdirektör