2020-06-15 07:00Pressmeddelande

Sommarjobbare ersätter volontärer

Idag kommer de 44 första ungdomarna som har fått sommarjobb inom Region Västmanland till Västerås Arena för att ta över tillverkningen av skyddsförkläden.

Under förmiddagarna kommer 22 ungdomar att arbeta och under eftermiddagarna 22 andra. Efter fyra veckor är det dags för ett nytt gäng med 44 ungdomar.

Totalt är det 88 ungdomar från 18 år och uppåt, som kommer att sommarjobba med att tillverka skyddsförkläden och på det sättet vara med och göra en samhällsinsats under coronapandemin. Intresset har varit stort och många ungdomar har hört av sig till Region Västmanland.

Det är fantastiskt roligt att Region Västmanland kan erbjuda ungdomar ett viktigt arbete i en tid när det är svårt för många att få sommarjobb, säger Jenny Freed, Enhetschef Folkhälsa, Region Västmanland som har ett övergripande ansvar för förklädestillverkningen.

Fram till igår kväll har det varit frivilliga volontärer som hjälpt till med tillverkningen av skyddsförkläden.

Alla som har kommit och hjälpt till under våren har verkligen varit med och gjort skillnad. Skyddsförklädena har skickats direkt in i vården och det har uppskattats av sjukvårdspersonal under den pågående pandemin, där det till en början fanns risk för brist av viss skyddsutrustning, avslutar Jenny Freed.

Fakta – Region Västmanlands tillverkning av skyddsförkläden

Antal tillverkade rockar per den 10 juni: 52 390 st

• Antal tillverkningsdagar 43,5 st

• Genomsnitt antal förkläden per dag: 1191 st

• Flest antal tillverkade förkläden på ett arbetspass (23 maj) av 24 personer 1030 st

• Flest antal tillverkade förkläden på en dag (23 maj) 2010 st

• Totalt antal regionanställda och volontärer på arbetspass 1588 st

Vid effektiv tillverkning kan man i genomsnitt hinna följande på en arbetsstation:

• Skära ut ca 90 förkläden per timme
  • Limma/svetsa ca 30 - 50 per timme
  • Vika ca 40 - 60 förkläden per timme

Ungdomarna som sommarjobbar i förklädestillverkningen kommer kunna tillverka ca 2 000 skyddsförkläden varje dag. Ett välkommet tillskott av skyddsutrustning till vården.

Kontakt:

Jenny Freed. Enhetschef Folkhälsa. Region Västmanland

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.